Wednesday, November 5, 2014

Larian 100 meter.

Tiga…Dua…Satu… MULA.

Pekara yang paling aku sedar adalah aku bukan pandai. Bukan jenis genius dan cepat. Bila belajar sesuatu yang baru, keupayaan otak aku pelahan. Sebab itu aku kena fokus betul-betul. Setiap benda pun aku kena usaha empat kali ganda dari orang lain.

Aku cuba usahakan sesuatu. Menolak diri kehadapan dengan sekuat hati. Ada benda yang aku belajar dan aku masih tak lepas tahu, tak berjaya buat. Sedangkan masa yang ada kian singkat. Aku masih cuba memenuhi jangkaan kehidupan yang kadang kala kejam ini.

Di situ air mata aku menitik lima enam kali lebih deras dari biasa. Aku berdoa tujuh lapan kali lebih lama.

Di kala masih berguna maka aku disanjung-sanjung. Nanti, di kala sudah tidak berkemampuan aku akan ditolak. Seperti kisah kain yang buruk.

Siang bertemu malam. Masa dan kerakusan hidup tak menunggu aku lansung.

Ini ujian untuk aku. Jika aku mengalah. Aku kalah. Jika aku main-main, aku yang habis.

Rezeki di bumi Allah ini ada bagi yang mahukannya.

Harapnya dalam aku hadap kerja duniawi ini, sejadah aku tidak lupakan, senyum sakit emak aku tak abaikan.

PS : Terima kasih atas bebelan Kak Jen. Para kamu yang dengar cerita aku, dan si kamu itu yang buka minda aku. Harap kita dapat bicara selalu.

1 comment:

  1. dan si kamu itu yang buka minda aku.harap kita dapat bicara. aku suka ayat tu!? :-)

    ReplyDelete

Followers