Sunday, December 30, 2012

When Honey Met Preity


Aku baru lepas menonton VS fashion show. Terasa nak pakai underwear yang cantik.  Cerita ini tiada kaitan tentang VS bra mahupun pemakainya.

Semasa zaman aku hangat bercinta dengan Honey beberapa tahun dahulu, Honey dan Priety adalah musuh ketat. Sebabnya Honey selalu call dan provoke Priety. Priety selalu call aku mengadu, jadi  aku tanya pada Honey kenapa dia buat macam itu, aku pulak kena marah. Kata Honey, patutnya aku sebelahkan dia bukannya ex gf aku. Memang tak patut Honey nak provoke Preity atas apa yang Preity pernah buat pada aku dulu, sedangkan aku sendiri tak nak.

Sepanjang LDR kami, sebulan sekali Honey pasti akan pulang ke KL. Bukan untuk balik rumah parents dia, tapi spend masa bersama aku. Kadang kala 2 hari, kadang kala seminggu. Ikut berapa banyak cuti yang dia ada. Dia akan tinggal dengan aku dalam tempoh itu.

Satu hari, semasa kami spend masa bersama, Honey buat satu permintaan mengarut. Dia nak jumpa Preity.  FACE TO FACE. Sudah tentu aku tidak setuju. Aku tahu betapa gilanya Honey. Akhirnya setelah dipujuk rayu oleh Honey yang berjanji untuk menjaga kelakuan dia, maka dengan berat hati aku ikutkan juga.

Aku call Preity dan ajak dia keluar. Berdua sahaja kononnya. Preity terus setuju. Sudah lama aku tak jumpa Preity. Kali terakhir aku jumpa dia adalah bila dia cuba pujuk aku untuk bersama dengan dia. Masa tu aku baru sahaja jalin hubungan dengan Honey.

Kami pun pergi. Masa dalam train aku berdebar dan berdoa supaya tiada kejadiaan buruk berlaku. Honey peluk lengan aku erat-erat seolah-olah kami akan berpisah buat selamanya. Itu menambahkan rasa takut aku. Adakah Honey cuba menguji aku. Adakah aku akan berjaya dalam ujian ini. Ah! Dunia kejam.

Seperti  dijanjikan, aku jumpa Preity di sebuah mall di Shah Alam. Preity kelihatan sungguh cun sekali. Pemilihan pakaian yang agak ketat walaupun bertudung. Adakah dia cuba menggoda aku. Cuma yang aku tak tahan adalah bau perfume yang dia pakai. Terlalu wangi. Aku pakai biasa-biasa sahaja. Honey pun sempoi.

Preity agak terkejut sebab aku bawa seseorang. Aku kenalkan Honey sebagai adik angkat aku. Aku cuba mengekalkan jarak antara aku dan Honey supaya lakonan kami nampak real. Betapa tersiksa jiwa aku masa itu. Kami makan di sebuah restoren.

Honey pegang janji dia, dia berkelakuan baik dan membiarkan aku dan Preity berborak rancak. Kadang kala sahaja dia menyampuk. Preity aku tengok sungguh gembira sekali. Aku pula tak tahu apa ada dalam hati Honey. Mahu sahaja aku pegang tangan Honey masa itu dan cakap pada Preity,Honey  ini adalah girlfriend aku. Aku sayang Honey sepenuh jiwa aku. Tapi aku tak mahu terjadi pergaduhan di situ. Tak pasal-pasal keluar surat khabar dua perempuan bergaduh berebut pengkid. Cis!  Aku perasan.

Lepas makan kami jalan-jalan di mall. Nampak yang Preity mahukan perhatian aku. Tapi aku lebih seronok jalan dengan Honey. Rasa lebih serasi. Kadang-kala aku terpegang tangan Honey atau Honey terpegang tangan aku. Ah! Itu kebiasaan.

Preity minta kebenaran untuk ke ATM, Honey pula hendak ke toilet. Aku tunggu depan ATM sebab aku dah pun pergi toilet. Aku duduk atas tebing. Sebaik sahaja Preity selesai withdraw duit,  dia terus merapati aku yang bersendirian di atas tebing. Lalu dia berdiri di tengah antara kedua belah peha aku. Tangannya sengaja meraba peha aku. Pandangan matanya manja. Terkejut  betul aku dengan ke’daring’ an dia. Aku pula dalam kedudukan tidak boleh bergerak. Aku tak mahu dia dekat aku. Serentak itu, Honey keluar dari tandas, mukanya sedikit terkejut dengan kedudukan kami. Ah! Sudah! Preity berlagak biasa dan berpura-pura menjauhkan diri dari aku. Barulah aku dapat lompat dari tebing durjana itu. Honey buat biasa.

Aku kecut perut. Mampus aku kalau Honey merajuk.

Selesai pertemuaan hari itu. Aku dan Honey balik naik train. Sepanjang perjalanan dia tak bercakap banyak. Mata dia pandang pemandangan di  luar train. Aku pegang tangan dia kuat, dia biar. Dia pegang tangan aku juga. Aku harap dia tidak terluka dengan tindakan dia sendiri.

Sebelum Honey balik semula ke kolej, dia cakap dia rasa rendah diri dengan Preity yang cantik. Dia minta maaf sebab buat aku serba salah macam itu, buat aku ikut kehendak dia yang bukan-bukan. Tapi dia cakap mesti buat ini untuk tahu Preity. Preity yang pernah buat hati aku menderita. Katanya Preity agak baik dan mesra sebagai stranger.

Lepas itu aku call Preity dan beritahu hal sebenar. Preity betul-betul marah. Seperti biasa aku dipersalahkan. Preity cakap dia benci aku atas segala-galanya. Tidak lama lepas itu Preity tukar nombor telifon.

Aku masih tetap aku.

5 comments:

  1. Salam jo. Dah standby entry sempena thn baru 2013??
    Klu jo peminat no 1 penulisan honey, sy pula peminat no 1 penulisan jo. Hehe. Kirim salam kat honey, dia tu cam best la. Psst..im not butch ye

    ReplyDelete
  2. orait! Thanks a lot sebab jd pembaca setia blog jo cerita. Kesetiaan sherry amat dihargai.

    ReplyDelete
  3. Tiba2 teringat kenangan lalu yer?~

    ReplyDelete

Followers