Wednesday, December 17, 2014

Dalam Lift Ada…

Sepatutnya aku letak tajuk di atas, Dalam Lift Ada Buaya. Cuma kadang-kadang tu aku memang tak sanggup.

HAHAHA!

Baiklah.

Projek baru syarikat memaksa aku tidak cuti pada hari orang bercuti. Sesekali aku kena menginap di hotel-hotel taraf tiga bintang di sekitar ibukota. Jadual kerja pula dari pagi sampai ke malam. Mujurlah aku jenis sempoi. Sumbat barang sikit sebanyak. Jalan!

Pagi Ahad itu, aku dan boss hendak daftar keluar dari bilik hotel. Entah macam mana, boss tertinggal kad akses hotel di dalam bilik. Maka dengan penuh jiwa raga gentleman, aku menawarkan diri ke meja penyambut tamu di tingkat bawah untuk mendapatkan bantuan.

Setelah urusan selesai, aku menunggu lift semula untuk naik ke atas. Ramai betul orang. Maklumlah dah hujung tahun, musim cuti. Cemburu betul hati ni. Nasib badan.

Aku masuk dalam lift. Bersandar di dinding sambil tangan sebelah seluk poket. Sampai tingkat dua, lift terbuka. Seorang kakak housekeeping masuk dengan kotak troli barang. Kami berbalas senyum.
Sampai tingkat tiga, lift terbuka lagi. Seorang lagi kakak housekeeping berdiri dengan kotak troli barang juga. 

Mereka saling menyapa.

“ Hey! Kenapa kau tak keluar?” Tanya kakak housekeeping di luar.

“ Ada awek ni. AWEK! Kau jangan masuk, tak muat. Hahaha! Bye!” Kakak housekeeping di dalam cepat-cepat menekan tutup pintu lift.

“ Oh, awek…” Kata aku perlahan sambil tersengih mengangguk. Aku rasa kakak housekeeping ni…

“ Iye AWEKlah kalau sorang. Kalau AWEKS pulak maksudnya ramaiiiii. Hahaha!” Gelak kakak housekeeping itu bila dengar omel kecil aku tadi. Cara dia jawab, gaya dia jawab. Sah dia GAY!

“ Tengah cuti-cuti Malaysia ke?”  Tanya dia lagi.

“ Alangkah bestnya kalau tengah cuti. Saya baru habis meeting kerja malam semalam. Nak checkout. Tapi boss tertinggal access card dalam bilik.” Saje aje aku beramah tamah mamah.

“ Nak balik dah ke? Hmmm… Tak bestlah. Kalau lambat lagi bolehlah berchenta-chenta.” Dia  mengayat. Amboi kak, kemain ayat kau.

“ Yelah… Tak sempat lah nak berchenta-chenta kan. Hahaha! Saya Jo.” Aku membalas pantun, sambil hulur tangan bersalam. Pantas dia menyambut tangan aku. Sambil senyum melebar.

“Saya…” Ding Dong. Bunyi lift terbuka di tingkat lima. Ayat dia tersekat di situ.

“ Bye! Jumpa lagi.” Aku cepat-cepat keluar lift sambil lambai-lambai dan senyum mengada.

Puas hati aku.

Lepas itu aku dan boss gerak balik.

PS: Sila jangan mimpi siang, berangan yang kakak housekeeping ini seCUN  Jeniffer Lopez dalam filem Maid in Manhattan. Fantasi korang aje tu.

Jom layan lagu Alligator dari Tegan & Sara.





No comments:

Post a Comment

Followers