Tuesday, September 16, 2014

Dalam Lagu

Aku suka buat rakaman video. Aku suka rakam apa sahaja. Sama ada sorang-sorang, bersama Kak Jen, adik beradik, anak sedara atau kawan-kawan. Banyak juga video yang dah hilang. Antara rakaman yang aku suka adalah rakaman yang dibuat empat lima tahun lepas. Aku dan Kak Jen battle dance. Hip hop ya. Padahal kami satu apa pun tak tau menari. Kak Jen biasalah dengan move poyo ala-ala Micheal Jackson dia. Antara yang terbaru adalah kami berdua buat persembahan spontan untuk buat emak gelak masa cuti hari raya.

Ok habis cerita itu.

Korang pernah dengar tak Kina Grannis cover lagu The Neighbourhood, Sweater Weather? Pergh! Lagu best. Suara best.

Korang pernah dengar lagu Magic!, Rude? Layan juga lagu ni. Syok memang syok, tapi kalau hari-hari main dekat radio, memang agak berdarah jugak telinga mendengarnya. Dapat pula housemate aku selalu mendendangkan lagu ini sambil memuat turun filem-filem kegemaran kami. Maka sampai satu titik di mana, cukuplah. Aku tak boleh dengar dah lagu ini.

Sedang buat kerja graphic sambil layan gambar di tumblr. Tiba-tiba terbaca satu artikel 28 Gay Girl Covers Of Straight Songs…. Apa ini? Klik dan keluar senarai lagu.

Salah satu lagu Rude oleh Magic! dinyanyikan semula oleh Kina Grannis. Biar betul. Berfantasi agaknya penulis ini. Bila masa pulak Kina Grannis ni gay. Dia ada suami. Mujurlah penulis artikel ada menerangkan dalam artikel yang dia tak dapat menolak untuk menyenaraikan lagu ini. Lalu aku juga tidak dapat menolak perasaan ingin mendengarnya.

Dengar aje lagu ini, dengan suara Kina Grannis yang gemersik. Petikan gitar lembut. PUFF! Aku terasa macam kembali zaman bercinta-cintaan dulu. Aku terasa macam boleh tulis satu cerita fiksyen di mana seorang gadis ingin mengawini gadis yang dicintai tapi ditentang keras oleh keluarga. Mak aih!

Tapi aku tak tulis pun cerita fiksyen tu. Dapat bayangkan dalam kepala sahaja. Belum cukup terer tulis macam penulis blog dalamgobok. Aku asyik gelak sahaja baca cerita dan fanfiction dia. Aku harap andai dia baca post ni dan layan lagu ni dia dapatlah idea apa-apa.


PS: Masa mula-mula kawan dengan Honey dulu aku selalu nyanyi lagu She Will Be Loved. Cuma aku tukar lirik sikit. : b

Beauty queen of only eighteen
She had some trouble with herself
He She was always there to help her
She always belonged to someone else

Jom layan lagu!



3 comments:

  1. Gobok dh delete blog dia...
    Hurmm baru nak lyan...
    Xpe nasib jo ada...
    Aku setia menanti cerita jo...
    Hehehe

    ReplyDelete
  2. Patutnya sebelum delete dia bagi amaran dulu...cis gobok
    terkejut aku. Berita ni patut masuk surat khabar.

    ReplyDelete
  3. dear jo, lmnye x update blog..lm tgu nk bc cite bru...bz ye...

    ReplyDelete

Followers