Sunday, December 8, 2013

Bukan Pejuang Part 2

Aku sampai di studio art. 

Ramai juga orang di situ waktu begini. Lelaki dan perempuan.Kebanyakkannya muka-muka yang aku tidak kenali. Senior semuanya. Masing-masing sibuk menyiapkan projek. Kaki aku rasa menggeletar.

“ Hai bang, saya Jo. Kak Dart nak jumpa saya. Dia kat mana ya?” Aku menegur seorang senior.

“ Oh. Kak Dart ada kat belakang.” Abang itu sengih-sengih pandang aku.

Ah! Lantaklah. Apa nak jadi, jadilah. Aku kumpulkan kekuatan ke kawasan belakang.

Di belakang ada beberapa orang kakak senior sedang menyiapkan kerja art masing-masing. Muka dia orang nampak ganas. Seluar dan baju dipenuh warna-warna cat.

“ Hai, Kak. Saya Jo!” Tegur aku, sambil mata melilau mencari siapakah Kak Dart.

“ Oh! Kaulah Jo iya. Meh sini. Duduk sini.” Seorang kakak bertubuh tinggi melambai arah aku. Dia menepuk-nepuk satu kerusi beroda.

Walaupun ada rasa ragu. Aku duduk atas kerusi itu. Menunggu dan mengadap apa yang akan berlaku seterusnya.

Sebaik aku duduk sahaja, beberapa orang senior lelaki dan perempuan datang mengelilingi aku. Aku agak lebih sepuluh orang.

“Shit man…Mampos aku kejap lagi ni…” Aku berbisik dalam hati. Adakah aku akan kena belasah ke apa kejap lagi ni. Hadap Jo, hadap aje.

“ Oh, inilah dia Jo yang glamer tu ya… Tak adalah besar mana pun. Kecik sangat orangnya.” Seorang kakak senior bersuara. Aku yakin itu Kak Dart.

“ Aku banyak dengar cerita pasal kau ni. Aku bukan nak masuk campur sangat hal budak-budak ni. Tapi bila sampai ada yang mengadu, aku kenalah ambik tahu.” Dia bersuara lagi.

“ Banyak senior mengadu yang junior sekarang ni kurang ajar. Tak hormat orang.” Yang lain pula bersuara. Alamak apa cerita ni.

Kerusi aku ditolak dan disepak dari seorang senior kepada seorang senior yang mengelilingi aku.

“ Kau rambut pendek ya, sini aku tengok.” Kak Dart selak pulak tudung aku dan meraba kepala aku.

“ Rambut pendek lah dia ni…” Pandangannya makin tajam. Aku seram. Satu patah ayat pun tak keluar dari mulut aku. Senior lain biarkan sahaja perbuatan Kak Dart.

Masa tu nyamuk bukan main banyak hinggap menggigit aku. Seekor pun aku tak berani nak tampar. Aku biarkan sahaja. Kalau tampar, nampak sangat aku macam melawan.  Sejuk pulak tu. Maklumlah hujan. Dalam hati aku baca ayat pelembut hati.

“ Kau kenal Alisa? Aku dengar kau kawan dengar adik sepupu dia. Betul? Aku dengar lagi kau kiss good morning, good night dengan adik sepupu dia. Betul?” Kak Dart tanya bertubi-tubi.

Sial. Apakah ini. Kak Alisa memang kakak sepupu Preity. Senior kita orang. Ada sekali dua aku bertembung dengan Kak Alisa ni. Orangnya, sumpah Ya Allah. Cantik. Dia tahu ke perihal aku dengan Preity. Aduh. Melibatkan keluarga pulak. Hendak pecah jantung aku terkejut masa tu.

“ Betul…” Jawab aku pelahan. Air muka Kak Dart berubah.

“ Aku tahu benda-benda macam ni. Kau dengan adik sepupu dia tu kenapa?”  Suara dia yang ganas bertukar biasa. Aku pun tak tahu kenapa.

“ Saya sayang dia. Saya tak sangka pulak nak jadi macam ni. Saya betul-betul sayang dia.” Aku bersuara pelahan.

“ Masalahnya, kakak sepupu dia tu adik angkat aku. Dia tak suka kau kawan macam tu dengan adik sepupu dia. Kau faham tak?” Dia pandang aku lama.

“ Saya sayang dia. Saya tak akan sakitkan dia. Dia pun sayang saya.” Masa itu rasa takut aku hilang sikit-sikit.

“ Kalau kau sayang dia, aku tak mahu dengar lagi pasal ni. Aku tak nak tengok kau dengan adik sepupu dia lagi. Kalau aku dengar Alisa mengadu apa-apa, siap kau.” Dia memberi amaran. Aku senyap aje.

“ Aku ni senior kau, kau patut kenal aku. Senang kau nak tanya apa-apa. Studi kau macam mana sekarang?” Tiba-tiba Kak Dart jadi peramah pulak. Beberapa senior lain mula beredar. Tinggal tiga empat orang sahaja.

“ Biasa- biasa je kak…”Aku jawab dalam kehairanan.

“ Aku suka jugak tengok kau ni. Aku tengok kau macam budak baik. Tak melawan. Kau patut lepak dengan aku. Bila-bila masa aku tak kisah.” Aku seperti tidak percaya dengan ajakan Kak Dart. Tadi bukan main ganas lagi.

“ Lagi satu… Hal malam ini, jangan kau nak mengadu pada pentadbiran. Kau sendiri jugak yang susah nanti. Sekarang kau boleh pergi tapi ingat apa aku cakap.” Kak Dart memberikan kata-kata penutup.


Aku segera balik ke kolej. Aku tak tahu nak kata apa. Patutkah aku menjauhi  Preity sebab hal ini? Macam mana Kak Alisa boleh tahu? Apa aku nak cakap pada Preity? Aku pening.

  

No comments:

Post a Comment

Followers