Sunday, December 22, 2013

Melankolik Pukul 12

Hidup kita, kita yang rasa. 

Terutamanya bila kita tak berkongsi dengan orang lain rasanya.

Berkongsi itu bukan dalam erti kata, kau jumpa kawan di pejabat 
atau sekolah, lalu kau ceritakan aktiviti kau setiap hari. 

Rasa yang terikat bersama. 
Setiap kali kau bergerak. 
Si kongsi rasa akan bergerak juga, mungkin fizikalnya. 
Mungkin matanya…hatinya. 
Itu dengan rasa. 

Lalu sedang aku menaip ini, aku beralih dari rasa kelam dalam 
hati kepada senyuman dan mencubit bibir sendiri,
memandang dinding.

Intim.

Cahaya matahari yang menyelinap masuk dari luar tingkap. 
Buat aku sedar, itu teman aku setiap hari. 
Buat aku tertanya-tanya. 
Mataharikah dia buat aku? Buat aku mahu dia.

Bertahun. 
Banyak kali aku cakap pada hati. 
Sudahlah. Sudah-sudahlah. 
Dia bukan cinta pertama. 
Dia tidak cantik. 
Sedap hatiku sendiri. 
Tapi aku ternampak dia di dalam semua orang. 
Semua tempat.


Tidak perlu risau. 
Sebab aku hidup juga. 
Tanpa berkongsi rasa.



1 comment:

Followers