Sunday, July 8, 2012

Lari Rumah



Ketika aku sedang sibuk bekerja. Tiba-tiba seorang kawan telifon. Perbualan kami lebih kurang berbunyi bergini.

“ Masih tinggal di Bandar B?” Soalnya.

“ Dah lama pindah, kenapa kau tanya?” Aku agak pelik dengan soalan itu.

“ Aku fikirkan kau masih di Bandar B, aku mahu tumpang pergi kerja.” Dia menerangkan.

“ Kenapa kau tak pindah sahaja ke Bandar P, dekat sikit.” Aku berikan cadangan.

“ Ayah ku tak bagi.” Terangnya lagi.

“ Kau masih tinggal dengan keluarga? Sampai bila kau mahu berkepit bawah ketiak ayah?” Aku menyidir.

“ Kau tahulah ayah aku, dia memang tak bagi aku tinggal sendiri.” Jelasnya hampa.

“ Kalau macam itu kau patut lari dari rumah.” Aku berikan cadangan. Dia hanya diam. Aku pasti dia tak berani ambil tindakan se-rebel itu.

Aku pernah lari dari rumah.

Sebaik tamat kolej. Aku terus bekerja dan bekerja. Sehinggalah ayah aku sakit kuat, lalu aku berhenti dan menjaganya di kampung. Mungkin dia sedih melihat aku yang seolah-olah tidak punya masa depan, tidak bekerja dan tidak punya suami. Maka dia meng-psiko aku hari demi hari sehingga aku tak tahan tinggal di kampung. Kau bayangkan, sehingga tahap ada orang datang jual ubat di rumah pun dia tanyakan pada orang itu tentang kerja kosong untuk aku. Seperti aku ini seorang pemalas yang bersenang lenang sahaja dan patut di kerah bekerja. Aku marah sampai mogok lapar. Lama aku fikir. Kalau adanya aku di rumah menyakitkan mata dan hati dia, tapi takkanlah dia nak halau aku, maka tindakan terbaik adalah lari dari rumah. Aku bungkus baju serba sedikit. Tidak aku lupakan kain sembahyang dan sejadah. Maka aku keluar dari rumah, tahan kereta entah siapa. Naik bas dan menuju ke destinasi yang aku pun tidak tahu.

Ada dua pilihan.

1.       Lari ke tempat Bond. Yang mana tidak ada seorang pun ahli keluarga tahu aku dimana. Tindakan ini mungkin boleh membuatkan aku menjadi anak super derhaka.

2.       Lari ke rumah sewa kakak aku. Masih anak derhaka, tapi sekurang-kurangnya keluarga tahu aku selamat dan sihat.

Aku ambil keputusan lari ke rumah kakak. Di situ aku mula mencari kerja. Dapat aje kerja aku pindah ke Bandar P. Aku tak hubungi langsung mak dan ayah. Hari raya pun aku tak balik. Lama juga tempoh aku merajuk itu. Mak ayah pun tak hubungi aku juga. Gila sempoi dia orang tak risaukan aku. Mungkin dalam hati dia orang aku sebenarnya memang anak jantan dia orang yang berhati cekal dan boleh survive di mana sahaja. Setelah aku yakin aku boleh tunjuk bukti yang aku mampu kerja yang aku minat dengan elok, barulah aku tunjuk muka depan mak ayah. Tunjuk hasil, lalu minta ampun sebab keluar rumah tanpa izin dia orang.

Lari dari rumah tidak semestinya sebab kau lari dengan kekasih gelap. Lari ikut kawan sebab terkongkong. Lari ikut pacar Lombok. Lari ikut kekasih pengkid. Lari sebab mak ayah marah kau main internet 24 jam di rumah. Atau sebab-sebab bodoh yang lain. Seni melarikan diri dari rumah perlu kebijaksanaan, keberanian dan yang penting kau kena ada simpanan duit sikit untuk kau survive sepanjang tempoh lari itu.
Point utama aku adalah aku akan bangga kalau adik lelaki aku si duda muda yang sekarang jadi penganggur. Mak tanggung makan minum, bayar duit kereta malah bayar PTPTN dia tu ambil tindakan lari dari rumah, cekalkan hati lupakan bekas isteri dia, cari kerja somewhere dan kerja sungguh-sungguh. Oh lelaki bernama adik, kenapalah kau bergitu lembik?

PS : Sedikit emo sebab argue dengan mak yang aku rasa pampered adik LELAKI aku sangat.

No comments:

Post a Comment

Followers