Thursday, January 10, 2019

Inspirasi Membaca


Oppa dah pakai cermin mata.

Ustazah dah kahwin.

Cik Cut baru lepas bercuti panjang selepas jatuh motor.

Ada untung, ada yang rugi. Itulah terjadi di hujung tahun 2018 dan awal tahun 2019.

Ada juga hal menarik yang sedang kuperbuat. Tapi biarlah hal itu aku kemaskini di sini apabila semuanya selesai. Masih panjang perjuangan aku sebenarnya.

Baru-baru ini, aku menonton satu cerekarama Melayu yang sedang tular di internet. Dramanya ringkas dan tidak meleret. Lakonan baik, skrip OK walaupun tidak terlalu cemerlang, ada sedikit klise. Bila aku melihat siapakah penulis skripnya, rupanya hasil nukilan kawan lama aku sendiri.

Aku mengenali kawan ini hampir 10 tahun. Bekas pelajar ASWARA. Pernah bekerja dengan dia. Pernah juga bukunya aku lukis illustrasinya. Kini dia di antara penulis skrip yang menjadi rebutan para penerbit.

Orangnya rajin, kreatif, sensitif dan baik hati. Pantang sekali jika dibuli, salah satu sebab kenapa dia berenti kerja  waktu itu. Dia berusaha mencari tempat yang lebih baik untuk dia mengembangkan bakat penulisannya. Aku melihat satu demi satu kejayaan lelaki ini. Setiap satunya dia perolehi hasil titik peluh dia sendiri.

Entah berapa banyak novel dan skrip drama yang dia hasilkan. Setiap satunya menjadi. Entah berapa banyak pula novelnya sudahpun dijadikan drama.

Iya, aku terinspirasi dengan kejayaan dia.

Biarpun ramai yang  mengutuk atau mengeji, dia di antara yang mencetuskan kegilaan terhadap genre novel pop picisan.

Tiada komen dari aku kerana selama ini aku tidak pernah membaca karyanya walaupun satu. Untuk novel remajanya yang aku lukis, aku cuma menerima arahan bukan cerita.

Harap, jika masih ada kesempatan. Pasti novelnya aku beli. Boleh juga aku menambahkan koleksi novel di kampung. Mana tahu ada waktu aku sanggup membacanya.

Novel fiksyen terakhir yang aku baca adalah Interlok, karya Abdullah Hussein. Aku benar-benar mendapat kepuasan dari novel ini.

Novel yang menanti untuk aku baca adalah yang dihadiahkan kepadaku baru-baru ini. Tajuknya Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur, karya Keris Mas. Aku amat suka menerima buku sebagai hadiah.

Aku tahu aku terlewat. Banyak karya mesti baca yang aku terlepas menikmatinya.

Aku tertarik dengan artikel dari THE VOCKET yang bertajuk 100 Novel Melayu yang Mesti Dibaca. Daripada senarai ini, hanya 11 novel sahaja yang pernah aku baca. Kebanyakkannya aku lupa isinya kerana sudah terlalu lama.

Harapnya 2019 aku makin cemerlang, malah lebih cemerlang dari 2018.
Walaupun hati aku sering goyang itu dan ini, moga hati ini tak gentar.

PS: Ustazah masih menyewa bersama aku, suaminya tinggal bekerja di selatan tanah air.

No comments:

Post a Comment

Followers