Friday, January 11, 2019

Sedar Diri


Ada beberapa barang yang aku senaraikan untuk dibeli.

1- Tikar yoga
2- Kasut sukan
3- Bantal 
4- Seluar warna khakis
5- Kuali leper
6- Periuk

Barang-barang ini jika tidak dibeli sekalipun, tidak apa-apa. Tetapi, agak menjengkelkan sebab barang yang sedia ada sudah lama usianyanya dan perlu diganti.

Semalam balik kerja, aku lepak bersama beberapa orang kawan. Kawan lepak dan mengopi aku sebenarnya ada tujuh orang, termasuk aku. Cuma kami berlima sahaja yang dapat meluangkan masa.

Semalam juga seluar aku terkoyak ketika aku sedang duduk tahiyat akhir. Terkepit-kepit langkahku. Oleh kerana aku dah berjanji untuk melepak, aku teruskan juga.

Kawan-kawan aku ini datangnya dari pelbagai latar belakang kerjaya dan cerita. 
Ada wanita biseksual sudah berkahwin dan punyai anak-anak. Ada wanita yang sudah berkahwin masih tidak mahu punyai anak. Lelaki-lelaki bujang gay yang berwajah kacak dan berkejaya. Wanita baru lepasan universiti swasta yang mempunyai bisnes kecilan dan sangat berdikari. Wanita biseksual gagah yang sedang mengumpul duit untuk membeli rumah dan berkahwin.

Banyak topik yang diborakkan semalam. Kami berkongsi cerita tentang obesiti, kerjaya, keluarga, kesihatan, hobi, muzik, dan isu semasa.

Aku acapkali meneliti pergaulan dan gaya interaksi kawan-kawan aku ini dengan orang sekeliling. Bahasa yang mereka tuturkan dan gurauan yang mereka aturkan.

Aku terpesona melihat keyakinan yang ada pada mereka. Bercakap menggunakan hubungan mata, cara mendengar, mengutarakan pendapat, bersetuju untuk tidak bersetuju dan berdiplomasi.

Mana yang elok aku jadikan panduan. Mana yang tidak elok, aku belajar daripada situ. Cerita yang terlebih gebang dan ditokok tambah, aku hindari dan analisa faktanya.

Dalam keadaan aku malas-malas untuk keluar bersosial, pergaulan aku sangat sederhana. Patutnya aku lebih cuba mempelbagaikan dan meluaskan pergaulan aku. Supaya tidak tersekat dalam kelompok kepompong indah aku sahaja. Tak kiralah dalam media sosial atau kehidupan sebenarnya.

Mungkin ini dapat mengisi kembali kotak-kotak idea aku yang kebanyakkannya sudah kosong dan tidak bermaya.

PS: Seluarku ketat sehingga koyak, aku patut sedar diri dan mulai berdiet sebelum terlewat.


No comments:

Post a Comment

Followers