Friday, August 19, 2016

Tinggi Hajat di Hati.

Bercinta dengan Bunga ini, aku rasa seperti melangkah setapak ke hadapan dan berundur dua langkah ke belakang.

“Tapi… Kenapa Jo?”

Tanya para pembaca  setia kisah non fiksyen aku ini.

Macam ini.

Punyalah lama aku simpan status single itu. Tup! Tup! Datang Bunga, si gadis manis berumur 24 tahun telah merobek jiwa raga mak cik engkau ni, Nak!

Sebelum Bunga, dalam tempoh 10 tahun ini memanglah aku crush pada seorang demi seorang gadis. Jumlahnya mungkin kurang daripada lima. Crush pun crushlah, tapi tak jadi apa-apapun. Telah aku ceritakan kisah-kisah itu dalam catatan-catatan sebelum ini. 

Jadi gay/lesbian tapi kau single ini lebih bebas sebenarnya. Bebas berfikir, bebas menyuarakan pemikiran, bebas mengutuk kisah cinta rakan-rakan engkau yang entah apa-apa.  Bebas membuat keputusan mengikut acuan yang dirasakan betul. Bebas juga cuci mata. 

Bila dengan Bunga, aku kena fikir tentang bersama. Bukan AKU. Bukan DIA. Tapi KAMI. Bertindak selepas berbincang.

Ada sekali itu,  aku rasa patut terus terang sahaja tentang hubungan kami ini kepada rakan-rakan terdekat. Sama ada yang tidak tahu atau sengaja buat tidak faham dengan seksual orientasi aku ini. Aku minta pendapat Bunga. Dia membantah. Katanya biarlah hubungan ini ekslusif antara kami dahulu. Apa pentingnya orang lain tahu atau tidak. Mungkin akan  mendatangkan keburukan pada kami sahaja.

Aku geram juga dengan bantahan itu. Tapi geram aku sejuk bila dia selamba-selamba pegang tangan dan manja bermanja dengan aku di depan semua orang. Malah dia pula yang sering bertanya pada aku.  Apabila aku melepaskan genggaman tangannya itu, sama ada aku ini malu dengan dia.

Dalam soal keluarga dan kekeluargaan pula. Aku sudah pun bawa Bunga jumpa famili aku. Berkenalan dengan emak, adik beradik dan anak-anak sedara. Aku mengajar anak-anak sedaraku memanggil Bunga, dengan nama Mak Anjang Bunga sempena pangkat aku Mak Anjang. Malah pada sesetengah adik beradik aku nyatakan. Inilah dia kekasih anna, Nur Bunga!

Respon famili aku, NO RESPON.

Marah tidak, menasihatkan tidak dan mengiyakan pun tidak.

Agaknya mereka merasakan aku tidak serius dengan Bunga. Masakan orang seperti Bunga mahu bercinta-cintaan dengan perempuan berusia  seperti aku. Atau mereka mungkin merasa hubungan kami ini sekadar untuk menghilangkan kesedihan dan kesepian aku yang tidak dapat mereka bantu. Lalu mereka biarkan.

Aku tidak tahu. Malas aku jadikan soal di antara aku dengan Bunga ini sebagai  topik perbincangan terbuka dalam famili aku.

Mari kita berkenalan sedikit dengan famili Bunga. Ayahnya berjawatan penting dan dihormati. Ibunya pula suri rumah tangga yang sentiasa ada menyokong mereka adik beradik. Cuma, kadang kala sibuk dengan persatuan yang harus dia sertai demi kerjaya ayahnya. Dia punyai abang yang hampir sebaya dia dan adik-adik perempuan. Adik bongsu masih di sekolah rendah. Wah! Bunyinya dah macam dalam drama RTM.

Aku juga pernah bertanya Bunga, apa akan jadi jika hubungan kami ini diketahui famili dia. Katanya, dah tentu ayahnya tidak suka. Ayahnya merupakan ketua yang di segani. Sama ada dalam soal keagamaan atau sosial. Ayah dia selalu menyelesaikan pelbagai masalah dan konflik orang lain. Masa aku melawat famili Bunga, barulah aku tahu yang famili dia sangat menitik beratkan ajaran Islam dalam aspek kehidupan. Malah, mereka solat jemaah bersama. 

Ibunya? Jangan kau cuba buat hal.

Abang Bunga pula aku tak berapa kenal lagi. Adik dia yang di matrikulasi pernah beberapa kali borak bersama, Cuma belum bertemu. Bunga pernah memberitahu aku yang adik adiknya agak obses dengan dia. Aku ingatkan dia main-main sahaja. Bila aku berhadapan dengan mereka, baru aku tahu sayangnya adik beradik dia padanya. 

Tidak pernah kami dapat berkepit berdua. Jika kami Skype atau borak di telefon, adik dia mesti ada sekali. Mata adik dia tak lekang memerhatikan sahaja kemesraan di antara aku dan Bunga. Sesekali adik bongsu dia mesti tanya aku bertubi-tubi. Kak Jo sayang sangat pada Kak Bunga ya?

Beberapa hari lepas adik bongsu dia melukis lukisan gambar aku dan Bunga sedang berpegangan tangan di bawah awan di tepi pokok dengan tagline BFF FOREVER.

LDR. Lagilah susah. Perlu mencari alasan munasabah setiap kali ingin berjumpa. Aku perlu keizinan ibu ayah dia jika hendak bawa dia keluar. Dan keizinan itu amat sukar di dapati. 

Nyata di sini, hubungan kami ini akan kami seal tanpa pengetahuan famili dia. Sebab, hanya ada dua pilihan. Jika diketahui, maka tamatlah kisah kami ini. Jika kami berjaya menutup hubungan ini dengan selamat, maka ada kemungkinan kami boleh bersama. 

Aku sebenarnya ingin bercinta secara bebas. Tanpa perlu berlakon-lakon atau berfikir trick apa untuk berjumpa. Cinta kami yang indah dan manis ini,  ingin kami kongsikan dengan rasa syukur bersama semua orang terutamanya famili. Aku mahu turut menjadi sebahagian dari famili dia kerana aku tahu dia amat sayangkan famili dia. Aku juga mahu dia diterima baik oleh famili yang aku sayang.

Bunga adalah doa-doa yang selalu aku pohon di lewat solat-solat ku. Seorang yang beragama. Menghormati orang tua. Baik hati. Rajin basuh pinggan mangkuk. Cantik. Pembersih. Wangi. Jimat cermat. Tidak memeningkan kepala. Sederhana. Pandai mengaji. Tahu hal-hal komputer. Tinggi lampai fizikalnya.

Aku bertuah Bunga mahu mendengar keluh kesah rintihan hati aku ini. Mahu mengimamkan solat aku. Membelikan air teh o ais kepada aku secara curi-curi ketika aku pergi ke toilet.

Aku tamak, aku tahu. Aku mahu Bunga. Mahu cintanya tanpa perlu menyorok. Mahu Tuhan menerima cinta kami.

Masa aku masih single, senang aje aku menjawab pertanyaan orang. Aku single.

Sekarang ini jawapan aku, aku dah ada orang yang aku suka. Tapi entahlah. Payah.

Adakah hal ini mengganggu pemikiran aku? IYA.

Adakah dugaan ini membuatkan aku mahu mengalah? BELUM LAGI!

PS: Kak Jen cakap Bunga ni semacam gila sikit, sesuailah dengan aku sama-sama gila.

3 comments:

  1. sbrlah moga jo tabah mghadapi dugaan. jgn jd mcm melur yg buat kptsn utk putus dgn maya sbb x sbr. :(

    ReplyDelete
  2. betul jo, kau kena sabar dan tabah. jgn cepat nk dedahkan hubungan korang, buruk padah nanti huhuhu. Aku dulu tak sengaja terdedah tapi sebenarnya aku tertinggal fon di rumah lepas balik semula ke U sambung belajar. Kakak aku buka habis semua mesej dan maki hamun ex gf LDR aku hingga kami putus hubungan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ngeri nak fikir andai hubungan ni kantoi dengan famili dia. Anything worst can happen. So, bersederhana tu penting.

      Delete

Followers