Friday, June 10, 2016

Kehidupan Domestik?

Jujurnya, selepas Honey. Aku berhenti berangan atau membayangkan aku punyai kehidupan domestik. Sikitpun tak ada.

Aku menjalani kehidupan biasa-biasa sahaja. Hidup orang bujang. Kerja makan gaji. Tidak terfikir untuk kaya-raya. Cukup dengan apa yang ada dan dapat membantu famili sikit-sikit. Tanpa tekanan. Tanpa komitmen.

Sempena bulan Ramadhan ini, Bunga tinggal di rumah sewa aku. Rumah yang aku diami bersama dua orang housemates lain. Asalnya Bunga tidak mahu. Tapi pelahan-lahan aku pujuk dia.

Aku dan Bunga sama-sama sangat sederhana orangnya. Jadi memang tiada masalah besar. Malah aku rasa selesa. Aku selalu rasa, akulah orang yang paling rajin dalam dunia. Tapi setelah Bunga tinggal dengan aku, barulah aku tahu nilai kerajinan aku dibandingkan dengan nilai kerajinan Bunga amat berbeza sekali. Ternyata Bunga menang.

Sebelum ini, aku ada terfikir banyak kali untuk mencari rumah sewa lain kerana aku sudah jemu. Sekarang ini, perasaan untuk mencari rumah sewa lain makin membuak. Walaupun belum confirm yang Bunga akan tinggal dengan aku atau tidak, aku betul-betul terasa ingin menyewa sendiri atau punya rumah sendiri yang dapat aku urus, warnakan dan peraturannya boleh aku buat sendiri.

Selama ini aku melambatkan rasa ingin mencari kerana aku tak mahu duduk seorang. Aku memang penakut. Aku perlu kawan untuk bercakap.  Jadi banyak hal yang aku memang sangat berkompromi dengan housemates. Seperti mana mereka juga berkompromi dengan aku.

Lagipun menyewa beramai-ramai ini dapat mengurangkan belanja sewa dan lain-lain. Iyalah. gaji bulanan aku bukanlah seberapa sangat untuk mewah-bermewah.

Membeli rumah sendiri memang tidak mustahil. Tapi celaka! Seumur hidup aku hendak membayarnya dengan gaji aku seorang. Jadi aku hold dulu bab ini.

Hal sebegini membuatkan aku berfikir untuk mencari duit lebih. Membuat kerja-kerja lain. Walaupun dengan kerja sekarang ini masa aku terasa tidak cukup 24 jam sehari.

Emak sendiri sering komplain yang aku asyik kerja sahaja. Setiap kali dia komplain, satu jawapan aku. Aku tidak punya siapa-siapa untuk menanggung makan minum. Jadi aku kena kerja. Lalu emak mengomel-omel, katanya kalau aku kahwin kan sudah senang. Suami boleh uruskan. Aku malas hendak menguraikan dalil-dalil aku pada emak. Tentang suami. tentang ekonomi sekarang yang memang menuntut semua orang bekerja. Tentang kawan-kawan aku yang sudah pun berkahwin dan masih perlu kerja keras. Aku tak mahu dalam aku huraikan semua itu, suara aku akan naik pada emak. Atau membuat dia terasa hati. Emak lebih tahu. Emak sendiri tengok anak-anak dia yang dah kahwin itu siapa senang dan siapa susah. Emak cuma mahu yang baik untuk anak-anaknya. Aku tahu dia sentiasa berdoa untuk aku.

Ini bukan sebab Bunga. Tapi kedatangan dia banyak menyedarkan aku di mana aku tidak boleh berada di takuk lama terus. Tidak boleh selesa dengan keadaan yang ada sekarang. Aku mesti melakukan sesuatu untuk diri aku.

Duniawi atau akhirat. Aku mesti berubah menjadi lebih baik. Makan makanan yang lebih baik. Berada di persekitaran yang lebih bagus. Beribadat dengan selesa. Berupaya menghulurkan bantuan kepada famili dan orang lain  bila-bila masa.

Aku rajin. Tapi perlu jadi lebih rajin.


PS: Hari itu, Bunga keluarkan semua baju-baju aku untuk pergi kerja. Dia minta aku pilih yang mana satu aku nak pakai, sebelum aku suruh dia berikan cadangan. Aku ingatkan hal-hal ini terjadi dalam drama romcom sahaja. Ah! Mengada.

4 comments:

  1. it's disturbing that women are always encouraged to get a man to support her instead of encouraging women to have an equitable relationship in which both partners support each other. i know you don't want to be rude to your mum, but mothers are the worst when it comes to perpetuating this kind of saviour mentality.

    stay happy ladies!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih juga emak yang terbaik dalam soal-soal lain... Malah hampir semuanya aku adu pada Emak.

      Delete
  2. Bagus Jo ni. Sebab tu ramai suka kawan dengan dia, tau hormat orang tua.

    *respect*

    ReplyDelete

Followers