Tuesday, November 13, 2012

Hero, Heroin dan Penjahat part I


Di luar berdentum-dentam bunyi bunga api. Tambah pula dengan bau kari semerbak dari rumah jiran. Aku duk kesat air mata dihujung baju sambil mengunyah burger oblong ditemani sepasang sugar glider milik Anis yang sudah ku beri makan sebentar tadi. Filem Tamil di saluran ASTRO 202 ni buat aku nangis lagi. Malam ini mungkin aku tak tidur melayan cerita menarik kat TV. Malam Deepavalilah katakan.

Semua orang tahu yang aku memang minat cerita Hindustan atau Tamil sejak dulu lagi. Sebab tu aku suka time Deepavali. Masa inilah aku nak tengok hero dan heroin menari keliling bukit.  Memang berbeza sangat dengan Naruto tu. (Apasal pulak aku nak mention nama dia dalam cerita ni?)

Biasanya setiap cerita Tamil mesti ada watak hero, heroin dan penjahat. Kali ini penjahat dalam cerita yang ala-ala filem Tamil ini adalah aku.

Baru tingkatan empat masa tu aku dah ada girlfriend. Nama girlfriend pertama aku Syakilla. Budak tingkatan dua. Orangnya tinggi, berkulit sawo matang dengan suara yang lembut dan senyuman menawan. Memang tak nampak macam budak tingkatan dua. Jenuh jugak aku nak mengorat Syakilla ni awalnya. Setelah banyak masa dihabiskan, kacau-mengacau, ayat-mengayat dan surat-surat cinta maka aku dan Syakilla pun bercouple.

Aku duduk asrama. Setiap petang aku selalu ada latihan bola-baling, hoki ataupun bola jaring di sekolah. Hampir tiap hari juga Syakilla akan datang ke sekolah. Kadang-kadang dia datang sorang-sorang. Kadang-kadang dengan kawan-kawan dia. Dia selalu bawa air cincau dan tuala untuk aku. Habis aje latihan, kami akan dating tepi padang, dia lap peluh aku dan layan aku minum air cincau yang sebenarnya aku tak suka. Sayang punya pasal aku telan juga. Kawan-kawan pasukan bola aku join sekali. Jadi kawan-kawan aku mulai kenal Syakilla.

Aku dan Syakilla juga mula berkawan dengan olahragawati sekolah yang memang dikenali semua orang. Namanya Mohannadevi. Semua panggil dia Mohan aje. Ahli pasukan bola macam aku. Dia tingkatan lima. Orangnya sederhana tinggi, berambut pendek dan hebat dalam semua bidang sukan. Mohan memang macho habis macam hero Tamil. Kita orang kamceng tak kira bangsa.

Satu hari yang biasa, waktu rehat kat sekolah. Di tepi tangga dewan, aku tengah menikmati aiskrim. Bond macam biasalah tak lekang dengan air 100 plus dia tu. Entah dari mana muncul Mohan dan konco-konconya. Dengan gaya ala-ala Rajinikanth dalam filem Muthu.

“ Woi, Jo! Syakilla cakap kau pukul dia!” Zass! Jari telunjuk Mohan menunding tepat ke muka aku. Terasa angin taufan menyerbu ke muka. Aku terkedu. Tak tahu nak respon apa.

“ Yo! Kot ya pun nak cakap apa-apa, tangan tu baik sikit ya.” Bond menolak jari telunjuk Mohan dari muka aku. Muka Bond bersiap untuk bergaduh. Jangan memain, Bond pulak dah macam Bruce Lee. Bond ni budak taekwando.

“ Baiklah Jo, aku tanya kau lagi sekali ni, ada kau pukul Syakilla?” Muka Mohan serius. Macam hero cuba menyelamatkan maruah heroin. Entah dari mana dia dapat keberanian tu.

“ Err… Adalah sikit. Aku bukan pukul kuat sangat pun, pukul manja-manja sebab dia degil, malas study.” Spontan bohong itu keluar dari mulut aku. Hakikatnya aku tak pernah jentik pun Syakilla. Hati aku mengatakan mesti ada sebab Syakilla nak buat cerita  pada Mohan. Lagipun takkanlah aku nak cakap Syakilla, girlfriend aku sendiri dah tipu dia. Walaupun air muka aku sendiri dah tercalar.

“Kau tak patut buat macam tu. Kau patut nasihatkan dia elok-elok…” Mohan mula membebel segala macam nasihat pada aku. Semuanya aku telan. Kepala otak aku berfikir apalah alasan Syakilla. Harapnya bagus. Aku cuba tak fikir bukan-bukan.

Petang itu juga aku minta penjelasan dari Syakilla. Terkejutlah Syakilla bila aku bagitahu Mohan sound aku. Maka Syakilla dan kawan-kawan dia cerita pada aku dia orang sedang mengenakan Si Mohan. Menurut Syakilla, Mohan ni dah main-mainkan perasaan sorang kawan dia orang. Jadi sekarang ni Syakilla tengah duk nak balas balik dengan buat Mohan angaukan dia. Aku tanya lagi, kenapa Syakilla? Menurut kawan-kawan dia hanya Syakilla aje yang mampu goda Mohan.Ceh! Aku tak dapat nafikan itu.

Reputasi Syakilla sebagai girlfriend aku membuatkan Mohan ragu-ragu. Jadi Syakilla tipu Mohan yang aku dan dia selalu gaduh, aku selalu pukul Syakilla. Jadi sekarang ni kiranya Syakilla ni macam heroin yang kena dera dengan penjahat macam aku dan Mohan sebagai hero yang kononnya akan menyelamatkan Syakilla. Syakilla tak sangka pula Mohan berani sound aku depan-depan.

Aku tak setuju sangat dengan cara Syakilla dan kawan-kawan dia. Tapi aku malas nak campur tangan. Cuma aku pesan supaya dia orang berhati-hatilah. Jadi aku biarkan sahaja girlfriend aku dan kawan-kawan dia dengan game dia orang. Lagipun tak lama lagi Mohan dah nak habis tingkatan lima. 



1 comment:

  1. Hahaha..omg!
    Drama habis..ni 50 shades of Dei tau
    Btw, baca part 1 lepas dah baca part 2

    Don't fight amma!

    Hahahah

    ReplyDelete

Followers