Friday, November 16, 2012

Gerai Tepi Jalan


Aku pernah kerja tolong family berniaga di gerai tepi jalan. Duit tak banyak. Dapat pengalaman hidup yang aku belajar dan fahami.

Ramai jugak warga Indonesia yang jadi kawan aku masa tu. Sama ada yang ada permit atau datang ke Malaysia guna pass lawatan lalu bekerja secara haram di Malaysia. Cari rezeki halal tetap halal. Cari rezeki haram, jadilah haram jadah. Memang banyak kita dengar tentang masalah sosial yang warga asing bawa. Siapa rajin dia dapat, siapa malas melepaslah. Tak kiralah tinggal di negara sendiri atau negara orang lain. Rezeki cukup untuk kita sama-sama bahagi. Jangan tamak.

Biasanya aku akan bawa kereta buruk. Kereta tu, gear dua dah tak boleh nak pakai. Kena terus ke gear tiga. Masa tu, aku pula baru dapat lesen. Memanglah seksa. Tapi kena cool, kena ada gaya jugak. Sesekali di jalan raya, polis akan tahan kereta tu. Mintak lesen. Nak tengok roadtax. No problem, semua ada. Minat betul polis dengan kereta buruk tu. Menurut abang, ada polis memang sengaja nak cari duit lebih. Tengok kereta buruk dan nak try sama ada boleh dapat duit sikit kalau kereta tu ‘kosong’. Aku dengar ajelah. Tak pernah jumpa sendiri pun polis minta duit.

Kawan-kawan Indonesia aku yang tak ada permit kerja kadang-kadang cerita, dia orang kena ‘pow’ dengan polis. Aku dengar ajelah. Entah betul ke tidak cerita dia orang ni. Dia orang pun selalu ‘pow’ duit majikan dia orang time kerja. Macamlah aku tak tahu. Kau ‘pow’ orang, orang ‘pow’ kau balik.

Ada beberapa orang abang polis ni selalu beli juadah kat gerai. Abang dan kakak aku memang baik hati. Selalu bagi free aje kat abang-abang polis ni. Dia orang kan jaga keselamatan kita, apa salahlah buat baik dengan dia orang, itu kata kakak aku. Kat orang-orang susah, budak kecik tak cukup duit pun kakak aku selalu pesan, bagi ajelah. Sedekah. Cuma kakak aku cakap berhati-hati dengan orang minta sedekah. Banyak yang menipu, banyak juga yang guna ‘pukau’. Sebab itulah sebelum buka gerai aku baca ayat kursi. Doa banyak-banyak.

Satu tengah hari, ada beberapa orang abang polis beli juadah kat gerai. Tiba-tiba ada seorang bersuara.

“ Adik… Adik tak minat nak jadi polis ke? Abang tengok adik ni macam budak pandai je.” Dia senyum pada aku.

“ Saya ni tak cukup tinggi Bang, rabun pulak tu. Boleh ke?” Aku sengaja menguji polis tu.

“ Boleh dik. Kalau tak nak kerja luar, boleh kerja dalam office. Kalau nak abang boleh bagi borang. Abang boleh rekemen.” Kata abang polis tu lagi. Baik betul dia. Aku ni entah siapa-siapa dia nak recommend pulak.

“ Abang… Sebenarnya saya ni tak beranilah nak jadi polis.” Aku buat ayat menolak.

“ Kenapa pulak? Adik ni nampak tegas. Nampak berani je. Tak susah pun dik.” Abang polis tu masih tak putus asa.

“ Saya tak takut pegang pistol. Tangkap orang jahat tu saya tak pastilah sebab saya tak pernah try. Tapi saya ni suka duit. Saya takut kalau saya jadi polis, nanti saya makan rasuah. Saya tak percaya pada diri saya ni.” Entah kenapalah mulut aku lancang benar masa tu.

“ Oh…” Sambil angguk-angguk, abang-abang polis tu jawab tu aje. 
Lalu dia orang pun beredar. Terasa atau tidak tak tahulah aku. Aku tak ada niat nak buat abang-abang polis tu terasa. Dia orang nampak baik. Aku cuma beritahu apa yang terbuku dalam hati.

Ramai kawan-kawan Indonesia aku dah balik pun Indonesia lepas operasi ‘pemutihan’ tak lama dulu tu. Dengar cerita ada yang dah bina rumah besar kat kampung masing-masing. Aku pulak masih menyewa di negara sendiri. Teringin nak jumpa dia orang. Nak tuntut janji sebab ada yang kata nak ajak aku jalan-jalan kat kampung dia orang.

PS: Gerai tepi jalan tu ada lagi. Aku aje yang tak ada.

7 comments:

  1. My dad is a cop, and he doesn't do bribes.

    Kalau ko baik dan niat tak nak ambik org punya harta, ko takkan ambik harta org dan kau akan tolong orang selagi yg boleh.

    Believe me, kalo ko boleh ckp tak , org takkan offer ko money and people will respect you for it.

    This is just me saying what I know...

    ReplyDelete
  2. hi Radza, tak tidur lagi? ala Rad za kalo jo jadik kastam ke, jo ketua kampung ke, jo ketua kelas ke, jo mesti ambik rasuah punya. jo yakin... sbb tu jo tak percaya diri jo jadi polis. baik jo tak payah. dosa yg melambak ni belum dpt jo nak taubat lagi.Kena ada sifat amanah yang kuat macam ayah Rad za tu. Kim salam kat ayah. Bagus back up ayah. macam ni baru anak yang bagus. kena macam ni selalu ok.

    ReplyDelete
  3. stngah tahun aku cari blog ni baru terjumpa smula..aku ske kisah dlm ni pasal nampak ketulusan dia.anyway teruskan menulis..always true to your self...:)

    ReplyDelete
  4. i love ur blog...cant wait for the next entry.. do update yaa... :)

    ReplyDelete
  5. hey..saye terjumpa blog awak masa cari kat google dgn keyword kerja..pastu suka lak blog nie..btw..nice blog..ermm..ade fb kew? dan tlg remove word verfication yew

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ. tak de fb, twitter adalah (@Jo_Rahim), remove word verification? apa tu Zack?

      Delete
  6. pengesahan word..masa saya nak wat komen, ada pengesahan kata..

    ReplyDelete

Followers