Thursday, October 25, 2012

Pengkid Player 2


Seorang lagi pengkid yang aku kenali dengan ayat manisnya adalah salah seorang manager aku dulu. Namanya Salmah. Umurnya tua beberapa tahun dari aku. Salmah ni memang pengkid jambu, handsome,  muka cantik, body cantik. Bukan perempuan aje sangkut dengan dia. Lelaki pun ramai yang tergila-gilakan dia. Salmah menggunakan segala ayat-ayat manisnya untuk menabur janji dari seorang awek kepada seorang awek.

Salmah ni dah ada awek. Seorang setiausaha genit di sebuah syarikat swasta, namanya Maria.  Maria ni cun habis, seksi lagi bergaya . Mata dia cantik sangat. Orangnya baik dan rendah diri. Dia orang dah bersama sejak university lagi. Dah lama bersusah payah bersama.

Satu masa, Salmah mula menggatal dengan staff baru. Namanya Noni. Rakan sekerja aku. Budak lagi Noni ni. Baru habis belajar. Tak panjang akal pun lagi. Dia tau Salmah ada awek dah. Tapi dia layan jugak.  Yang sakit hatinya, Salmah suruh aku cover line. Kalau Maria ada tanya-tanya kenapa dia balik lambat atau tak balik. Aku kena bagitahu yang kerja tengah banyak sekarang, dan kadang-kadang Salmah kena tidur di hostel yang disediakan untuk pekerja. Aku terpaksa akur. Malas nak cerita banyak.

Di suatu pagi yang damai, tengah aku menikmati air milo kotak. Aku terlihat kereta Maria parking depan hostel. Serentak itu aku dapat SMS dari Salmah kalau Maria tanya aku, cakap dia tak ada di hostel dan aku tak tahu dia di mana. Aku syak Salmah tak balik rumah, dan dia tidur di hostel dengan Noni. Masa tu aku tak tahu pun yang Salmah tidur di hostel. Sebab bilik aku lain. Bilik single.

Maria dengan lengang lenggoknya datang jumpa aku tanya pasal Salmah. Aku terpaksa goreng yang aku tak tahu mana Salmah. Mungkin sebab marah sangat,  Maria mintak nak masuk hostel kita orang. Maria dah menangis-nangis ngadu dekat aku. Sempat aku curi-curi SMS Salmah yang aku akan bawa Maria dalam hostel untuk dia buat spot check. Pandai-pandailah dia.

Maria spot check bilik demi bilik. Bawah katil, dalam almari, dalam toilet, dapur dan store. Bayang-bayang Salmah pun tak ada. Noni adalah, pura-pura tengah tidur. Berselimut. Aku tengok Maria dah macam nak terkam aje Noni. Aku pun hairan, dimana agaknya Salmah menyorok. Di tingkat atas hostel pun tak ada. Mungkinkah Salmah ada kuasa halimunan. Cari punya cari, tak jumpa. Akhirnya Maria mengalah.

Aku hantar Maria ke kereta. Suruh dia bersabar banyak-banyak. Aku katakan mungkin Salmah ada hal penting di tempat lain. Dalam hati aku menyumpah-nyumpah Salmah. Dah ada awek baik, cantik dan bekerjaya pun nak menggatal lagi. Maria terima kasih dekat aku. Mata cantik dia dah berair. Hati aku rasa bersalah sebab kena menipu.

Sebaik sahaja kereta Maria jauh dari hostel, aku mula kembali ke hostel. Dalam suasana dramatik tu aku pandang bangunan hostel kami. Korang tahu apa yang aku nampak? Ya Betul… Salmah. Dia tengah berpaut di dinding luar bangunan hostel. Sebijik macam spiderman. Sebijik macam shit.

Tak lama lepas tu aku berhenti kerja. Tiba-tiba best friend, Bond, bagi tahu dia tengah ngorat Maria. Awek Si Salmah. Maria layan pulak tu. Bila aku jumpa Maria aku tanya dia, situasi apakah ini. Dia cakap kalau Salmah boleh buat, kenapa tidak dia. Lagipun dia cakap best kawan dengan Bond. Bond sangat baik dan perihatin. Kalau dia jumpa Bond dulu, mungkin dia tak akan dengan Salmah. Tapi dalam situasi ni dia layan Bond, tapi dalam masa yang sama dia masih lagi dengan Salmah. Kesian Bond. Bond tahu, tapi dia degil. Aku takut jugak kalau Bond dengan Salmah bertumbuk kalau Salmah dapat tahu hal ni. Dua-dua budak teakwando.

Lama-lama Bond sedar yang Maria tak akan tinggalkan Salmah. Salmah pula tak akan putus denga Maria walau menggatal dengan orang lain. Aku dengar cerita Maria sekarang dah tukar kerjaya. Dia jadi cikgu sekolah, dah chubby dan tak seseksi dulu. Dia masih dengan Salmah. Dan Salmah masih handsome.

Sesiapa yang tersangkut dengan pengkid jenis player ni memanglah sakit hati. Tapi pilihan di tangan anda sendiri. Kalau anda pilih sakit, maka sakitlah. Nasihat aku, sayangi diri sendiri dan elak dari terlibat dengan drama dan jangan bergaduh sesama perempuan. Memalukan.

Kepada pengkid player, sampai bila nak tunjuk hero?  Handsome tu tak sampai ke mana. Seronok sementara aje. Sampai bila nak hurt orang. Silap-silap ada mana-mana pihak yang marah, kena bomoh, tak pasal-pasal jadi sasau.

Untuk diri sendiri, aku minta tuhan berikan aku hati yang kuat. Moga aku tak tersangkut dengan mana-mana aweks. Tak kiralah awek orang atau awek yang single. Kalau ada sesiapa ada niat nak ngorat aku, pastikan anda lelaki. Cewah! Jo perasan.

3 comments:

  1. Hahahaha..bab Jo perasan itu saya setuju! :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun setuju Jo perasan betul dia tu...Hahaha

      Delete
  2. bagus la... keep up... better to let go of the previous matters...

    ReplyDelete

Followers