Thursday, April 19, 2012

Pengkid Fight

AMARAN : Aksi ini tidak dibenarkan ditiru.

Kisah ini telah diceritakan banyak kali oleh aku kepada ramai orang. Cuma versinya aku sering tukar-tukar supaya sesuai dengan keadaan. Ini versi asal. Kalau sesiapa yang mengenali aku secara peribadi dan turut bersama ketika kejadian ini berlaku, pasti tahu pemilik blog JoCerita ini adalah …. Terlalu ketara. Masa itu aku masih di sekolah menengah, dengan berat purata 45 ke 47 kilogram (waktu sekolah aku memang kecik molek orangnya)

Petang hari minggu yang cerah itu, aku dan budak asrama yang lain seperti biasa menonton cerita Hindustan di bilik tv. Bezanya mereka ternganga melihat hero yang kacak, aku pula telan liur melihat heroin yang jelita. Tengah asyik menonton, tiba-tiba bekalan elektrik terputus. Lalu aku gadis paling macho (kononnya) dan selaku pemilik tidak rasmi remote control TV asrama menawarkan diri untuk pergi on semula suis utama di bilik elektrik.

Sesampainya aku di bilik elektrik, seorang budak lain berada di situ. Aku namakannya Ash. Ash ni terkenal dengan gelagatnya yang agak liar. Aku pernah dengar yang Ash ni pengkid, tapi waktu tu perkataan pengkid ni agak tabu di kalangan kitaorang, biasanya perkataan tomboy sahaja digunakan.

Aku tidak memperdulikan Ash, lalu terus on kan suis utama yang ternyata dah off. Hairan juga dalam cuaca yang cerah, suis tu boleh ‘tendang’. Masa itu aku syak Ash yang offkan. Ash pergi ke arah pintu. Aku ingat dia nak keluar. Tapi aku jelling, dia tengah kunci pintu dari dalam.

“Budak kampung!”
Tiba-tiba Ash panggil aku macam tu.
“Ada apa budak Bandar!”
Aku balas balik.
“Kau tu dah la budak kampung, BUDAK KAMPUNG!”
Entah kenapa aku jadi sakit hati, kenapa dia tiba-tiba nak provoke aku macam tu?
“Jadi? Apa budak bandar macam kau ni nak dengan budak kampung macam aku ni hah? BUDAK BANDAR!”
Aku balas balik lagi sekali.
“Kau jangan sampai aku tendang!”
Maka ugutan itu keluar dari mulut Ash. Ini sudah lebih.
“Tendanglah kalau berani”

Aku menahan geram dalam hati, kalau dia sentuh aku sikit pun, memang nahas.

Lalu dia terus meluru arah aku, guna lutut dia tepat ke perut aku. Mak aih! Senak perut aku. Dia nak sepak kali kedua, aku tepis, kunci tangan dia lepas tu pangkas kaki dia sampai jatuh. Bila dia dah jatuh terbaring, aku duduk atas perut dia, tangan dia sebelah aku tekan ke lantai guna tangan kiri, sebelah lagi aku tahan pakai kaki. Tangan kanan aku tumbuk muka dia bertubi-tubi, sekuat-kuat hati, penumbuk dari tangan budak sekolah yang beratnya 45 ke 47 kilogram, dan itu bukan tindakan pertahankan diri dah. Entah macam mana, dalam keadaan dia menggelupur cuba nak melepaskan diri tu, dia angkat kepala dia sikit, lalu menggigit dada aku, sikit aje lagi nak kena puting tetek aku. Aku tumbuk kepala dia kuat-kuat supaya dia lepaskan. Tapi dia tak lepaskan. Mahu tak mahu terpaksa aku guna teknik makcik-makcik bergaduh, tarik rambut dan cakar muka dia. Pun gigitan tu dia tak lepaskan jugak.

Aku jadi semakin lemah. Dalam keadaan lemah tu, aku terdengar gegaran pintu dari luar. Adin, salah sorang member aku cuba buka pintu, aku nampak dia dari celah-celah tingkap kaca. Dia jerit-jerit nama aku, dia nampak aku kena gigit. Lepas tu aku dengar dia berlari. Tak lama lepas tu datang lagi member-member aku yang lain, Tika dan Fray. Bertungkus lumus diaorang bertiga cuba bukak pintu. Akhirnya, satu tendangan dari Tika yang menyebabkan pintu tu terkopak. Tika memang gagah perkasa.

Dia orang bertiga cuba tarik Ash. Tapi dia tetap tak lepaskan aku, bayangkan betapa kuat dan lamanya dia gigit dada aku. Tika terpaksa guna cara paling ganas, lalu dia tendang Ash sekuat-kuatnya. Ash tergolek dekat atas lantai. Aku pulak tersandar kat dinding, satu badan rasa lumpuh masa tu. Aku tak pasti antara aku dan Ash mana yang paling sakit. Aku tengok  Adin, Tika dan Fray belasah Ash. Aku pegang dada tengok ada darah pada baju.

Entah macam mana Ash dapat lepaskan diri, Adin, Tika dan Fray papah aku balik dorm. Luka gigitan kat dada melekat pada baju. Sakit gila masa nak tanggalkan baju dan bra. Ramai yang berkerumun tengok tetek aku masa tu, perasaan malu dah tak ada dah. Ada yang ambik air tolong lap luka. Hilang semua macho masa tu. Air mata dah meleleh.

Masa kecoh-kecoh tu la semua orang sibuk tanya apa jadi. Aku ceritalah apa jadi. Punca pergaduhan pun aku tak faham. Lepas ketua asrama ambil keterangan dari aku, aku dengar dia pergi ambil keterangan dari Ash pulak. Aku dah terbaring aje atas katil. Tetek berdenyut-denyut. Nak angkat tangan pun tak larat. Yang bangsatnya, menurut keterangan seorang adik yang tiba-tiba jadi spy aku bagitahu, keterangan Ash bercanggah dari aku. Ash kata aku yang cari pasal dulu. Aku yang pukul dia. Spy tu bagitahu lagi, Ash pun luka teruk, muka dia calar-calar. Jadinya ada dua puak di asrama sekarang. Separuh berpihak pada aku, separuh berpihak pada Ash.

Setelah siasatan dijalankan. Beberapa hari lepas tu aku dipanggil majlis tertinggi asrama. Sebelum tu, para spy cakap Ash dah dipanggil dulu. Aku tak cerita banyak dengan warden lelaki. Aku cakap ini semua salah faham aje. Warden lelaki cakap, tak boleh abaikan sebab kes ni berat. Lagipun Ash banyak rekod buruk.
Ash kena buang asrama. Aku berkeras cakap pada warden yang aku tak nak besar-besarkan hal ini.

Aku cuba jugak menyiasat kenapa Ash buat hal dengan aku. Dengar-dengarnya Ash marah sebab girl dia minat, suka pada aku. Sama ada itu betul atau tak. Masih belum ada kepastian. Sampai sekarang girl mana satu pun aku tak tahu. Akhir tahun, sebelum peperiksaan mula, Ash diterima masuk asrama balik. Lama-lama aku dengan dia bertegur-sapa semula. Tapi aku tak pernah ungkit hal gaduh tu semula. Tak perlu rasanya.

Parut kat dada pun dah mulai hilang beberapa tahun lepas.  Lepas habis sekolah menengah, aku tak tahu ke mana perginya Ash. Ada yang cakap dia dah jadi baik. Banyak sangat khabar angin. Entahkan betul entahkan tidak.

Cerita ini aku didikasikan pada Adin, Tika dan Fray yang menyelamatkan aku. Tika tak jadi tomboy dah. Dia dah kahwin, ada anak tapi dah cerai. Adin tak dengar khabar berita, mungkin masih pengkid lagi. Fray pulak, pengkid tegar. Aku dengar dia kerja kilang dan ada girfriend Indonesia kat kilang tu.

Kesimpulannya. Bergaduh tak berguna. Bergaduh atas sebab tak ada sebab lagi tak guna. 

6 comments:

  1. aha memang gila, kalau saya memang kasi terajang dan tumbuk gila2 biar dia lembik

    ReplyDelete
  2. lol lawak gila part kau nangis dekat dorm tuh . and bodoh gila Ash gigit dada orang . aku dengar pon seram

    ReplyDelete
  3. gigit dada takboleh blah. takde tempat lain ke nak gigit woi.

    ReplyDelete

Followers