Thursday, April 12, 2012

Kawan Yang Warak

Malam tadi aku kena call seorang kawan lama. Bos aku ada nak offer dia kerja part time. Bila aku call tanya dia di mana, dia cakap dia tengah tunggu penceramah datang, dan latar belakang bunyi suara dalam telifon adalah dalam majlis ilmu. Dia cakap tak dapat nak terima offer bos sebab dia tak cuti belajar masa tu. Dia seorang penuntut pengajian tinggi di sini.

Dia tanya aku bila nak kahwin? Umur dah nak cecah 30an, dan dia offer aku berkawan dengan sepupu lelaki dia. Aku tolak dengan sopan, aku cakap sepupu dia tu mesti type yang alim. Tak sesuai dengan aku yang ‘hu ha hu ha’ ni. Dia pesan doalah dapat suami yang baik, aku sengih mengaku yang bab doa minta suami yang baik memang amat jarang aku lakukan. Selalunya dalam doa, aku akan minta ampun, minta dijauhkan perkara jahat dalam diri aku, doa untuk keluarga, doa minta diberi kekuatan hadapi hidup, doa minta rezeki banyak supaya dapat tolong orang. Oh lupa nak bagi tahu, aku namakan kawan aku ini Ramadhan.

Umur Ramadhan baru 21 tahun, orangnya tinggi dan sikit chubby. Putih orangnya, bertudung. Seingat aku, aku yang perempuan ini pun tak pernah tengok aurat Ramadhan, apatah lagi budak lelaki. Orangnya tak adalah lemah lembut atau sopan santun sangat. Aku kenal dia sebab dia pernah bekerja secara part time beberapa kali dengan bos. Dari situ kami jadi kamceng.

Ramadhan kawan yang bagus untuk bertukar-tukar fikiran terutamanya bab agama. Kadang-kadang perbualan kami sangat matang kalau nak dibandingkan dengan perbualan antara aku dengan rakan yang lebih sebaya atau rakan yang lebih berusia dari aku.

Aku bersyukur dalam kehidupan aku yang imannya turun naik dan asyik tergugat ini adanya kawan macam Ramadhan yang sudi menegur aku, walaupun Ramadhan memang no clue lansung yang aku ni pengkid ke, lesbian ke. Maklumlah bila dia tanya pasal boyfriend, aku boleh jawab yang aku ada ex-boyfriend. Dia mungkin juga melihat aku sebagai orang dewasa yang selalu berlagak cool. Bayangkan kalau dia tahu siapa aku…Aku rasa dia akan pengsan 3 hari, 3 malam. Betul ni. 

1 comment:

  1. beb yang penting ko semayang tak tinggal kn.. yg lain2 tuh akn dtg la kemudian

    ReplyDelete

Followers