Friday, August 12, 2016

GPS

Adik beradik kalau tak bergaduh, dah boleh di kategorikan sebagai salah satu daripada tujuh benda ajaib di dunia. Bergaduh itu satu lumrah.

Aku dan Kak Jen paling kerap gaduh. Kami tak gaduh belakang-belakang. Kami gaduh, memang mencabar kebodohan masing-masing depan itu jugak. Apa yang aku nak ceritakan di sini janganlah jadi ikutan pula. Berbaiklah kamu sesama adik beradik.

Hari minggu yang lepas, aku tak mahu duduk di rumah sewa aku. Lalu aku ke rumah sewa Kak Jen. Sudah dua kali hari minggu sebenarnya aku lepak di rumah Kak Jen. Walaupun aku selalu mengutuk keadaan rumah Kak Jen yang bagaikan tongkang pecah. Rumah itulah tempat aku mencari sedikit ketenangan dan melarikan diri dari kawan-kawan aku yang entah apa-apa.

Pagi sebelum itu, kami pergi ke rumah kenduri kawan sekolah aku yang sudah lama aku tak jumpa. Aku guna Google Maps pada smart phone sahaja sebagai penunjuk jalan ke rumah yang tidak pernah aku pergi itu. Aku kan baru ada smart phone Xiaomi. Kak Jen sedikit kagum, padahal dia dah pakai smart phone jenama Samsung beberapa tahun lepas. Sebelum ini ada beberapa kali aku menunjukkan dia cara-cara menggunakan Google Maps. Tapi otaknya masih belum dapat menerima. Setiap kali guna dia masih sesat. Dia menyalahkan aku kerana tidak mengajarnya betul-betul.

Atas dasar geram, aku membuat kesimpulan memang dia tidak akan dapat belajar guna Google Maps sampai kiamat pun. Penat sudah aku mengajar. Dia sedikit tersinggung dan bengang dengan kata-kata hinaan aku. Iya, memang itu pun niat aku pun, memanaskan keadaan.

Keesokkan harinya dia menyatakan niatnya untuk membeli satu unit alat GPS kereta. Aku naik bengang. Harga alat itu bukannya murah. Aku melarangnya. Aku nyatakan lagi hujah-hujah ku. Dia sudah ada smart phone yang ada GPS, kenapalah nak beli pula satu device lain yang fungsinya sekadar GPS. Lagipun, belum tentu dia tahu menggunakan alat GPS tersebut.

Dia berkeras. Lalu bertanya lagi. Jika dia membeli alat GPS tersebut, adakah alat tersebut menggunakan internet. Kak Jen kalau boleh nak internet free aje. Aku senyap. Malas jawab. Malas layan kedegilan dia. Lagipun aku tak tahu apa jenis alat GPS yang ditawarkan pada masa sekarang.

Kak Jen tanya lagi. Aku tak jawab, senyap. Buat bodoh. Sambil dia bersiap-siap lepas mandi itu. Dia menghamun aku. Katanya, biar tuhan tarik balik segala ilmu yang aku ada sebab sombong belagak. Sambil play victim sebagai orang yang tak pandai dan sekadar ingin bertanya pada aku. Aku panaskan lagi keadaan mengatakan, biarlah...Ambil dan tariklah ilmu aku ini jika sekadar tidak mahu menjawab soalannya. Lagilah orang tua Jen sakit hati dan menghamburkan kata-kata penuh dramatiknya.

Setelah hampir setengah jam bertekak, kami pun senyap. Penat anak tekak. Sakit hati pun iya jugak. Dua-dua masih tak menang dan masih belum mahu beralah.

Aku main game dekat smart phone. QuizUp.

Kak Jen pula pakai bedak agaknya di dalam bilik.

"Jom pergi karaoke!"

Kata Kak Jen sebaik sahaja keluar dari bilik. Siap bertudung dan beg sandang.

"Jom!" Aku bangun melompat capai dompet, selit dalam poket.

Sempat aku mengerling adik perempuan kami yang sedang mengomel melihat aksi itu.

"Entah apa-apalah dua orang tua kutuk ni..."

PS:  Sila vote sama ada Kak Jen patut beli alat GPS atau tidak.

4 comments:

  1. tak yah la beli. byk sgt gajet dalam kereta karang. suruh je dia beli hp lagi satu, untuk GPS je. :)

    ReplyDelete
  2. bazir je beli GPS. minta kak jen beli bnda2 lain.

    ReplyDelete
  3. Tak payah beli lahh..
    Guna hp pun ada gps skrg ni..
    Membazir itu amalan syaitonnnn nirojimmmm...
    Hahahaha

    ReplyDelete

Followers