Tuesday, August 27, 2013

Sebelum Raya

Hari minggu terakhir sebelum raya, aku berkunjung ke rumah Honey. Semuanya secara kebetulan.

Bila aku sampai di kawasan rumah, aku lihat Honey dan anaknya sedang bermain di luar. Dada aku dah berdegup kencang. Entah kenapa aku rasa ngeri. Rasa nak patah balik pun ada. Rasa nak lari. Ah, penakut Jo. Penakut macam selalu.

Honey jemput aku masuk ke rumah, Mr Honey keluar dari pintu rumah mereka. Itulah pertama kali aku lihat Mr Honey. Orangnya berkulit sawo matang. Sederhana.

Mereka menjemput aku duduk. Aku duduk berhadapan. Aku berborak-borak dengan Honey. Tentang khabar ahli keluarga dia yang lama aku tak jumpa. Borak tentang dia, tentang sebab muhasabab dia berhenti daripada menjadi pegawai kerajaan. Katanya bidang kerja itu makin tidak sesuai dengan dirinya. Kerjanya makin perlu bersosial. Bercampur-gaul. Kadang-kala berdansa. Aku tidak terkejut pun. Yang aku terkejut adalah pada asalnya dia menerima tawaran bekerja dengan kerajaan. Aku tahu dulu betapa rebelnya Honey. Betapa dia akan lantang menyuarakan perkara yang dia tidak suka.

 “ Rambut makin GQ , menyampah pulak tengok.” Dalam berborak itu. Honey sempat melaser.

“ Janganlah menyampah.” Aku cepat membetulkan rambut yang baru dipotong beberapa hari lepas.

Mr Honey sekejap ke dapur, sekejap ke depan. Anak mereka, elok sahaja bermain. Nampak tak nakal. Baik aje dengar cakap mak dia. Suara Honey lembut sahaja dengan anak dia. Aku masih terasa bagai mimpi yang Honey kini menjadi ibu. Tapi semua nampak elok. Selamba aje dia breastfeeding anak dia depan aku. Ya Allah. Aku puasa. Aku tampar muka aku sendiri di dalam hati.

“ Mr Honey masak laksa untuk berbuka.” Jelas Honey. 

Dia bercerita bahawa Mr Honeylah yang menjalankan tugas memasak dalam keluarga kecil mereka. Yang itupun aku tidak terkejut sebab aku tahu dari dulu Honey bukan jenis yang suka hendak masak.

Kami borak lagi. Pasal raya. Kata Honey, tahun ini, raya pertama adalah di rumah keluarga mentua. Sebenarnya Mr Honey sudah pun mula bercuti. Tapi sengaja mereka lambat balik. Keluarga mentuanya tidak berapa sukakannya. Dia bukanlah menantu pilihan. Mereka lebih suka ex-girlfriend Mr Honey dulu. Lagipun perihal Honey pernah jadi lesbian diketahui mereka. Adalah banyak faktor lain lagi. Terasa hati aku sedih di situ.

Ada beberapa hal lagi yang kami cerita. Topik tidak banyak, malah agak perlahan. Aku rasa ada banyak yang Honey hendak kata pada aku. Entah betul atau tidak apa yang aku baca dari minda dia dan apa yang dia baca dari minda aku. Hanya kami yang tahu.

Sempat aku bagi angpau untuk anak dia. Honey berlawak, mana angpau untuk dia. Kenapalah banyak sangat lawak ini aku terima di musim raya. Limau masam betul.

Aku minta diri. Meninggalkan rumah teres setingkat yang disewa mereka. Anak mereka aku peluk kuat-kuat sebelum pergi. Wajah dia ada campuran Honey dan Mr Honey. Dagu runcing macam Honey. Harap bila dewasa menjadi lelaki yang bijak dan baik hati seperti emaknya.

Ada rasa ingin mengalir air mata. Ada rasa pilu. Rasa ada kebahagian hidup rumah tangga dia itu. Aku harap Honey menghargai kasih sayang Mr Honey, yang terima dia seadanya. Juga harap Mr Honey menyayangi Honey sebagai isteri buat selamanya. Membahagiakan Honey yang nampak mudah tapi rumit orangnya itu.


Aku cuma harap Honey menulis kembali. Aku mahu membacanya. Itu sahaja hak yang aku ada.




2 comments:

  1. Ohmaiii.... Tell me more about this!!

    -Faith

    ReplyDelete
  2. k..ini cerita sedih.

    “Letting go doesn't mean that you don't care about someone anymore. It's just realizing that the only person you really have control over is yourself.”
    ― Deborah Reber

    gud luck jo.. :)

    ReplyDelete

Followers