Wednesday, September 12, 2012

Show Off


Sedang aku sibuk bekerja, Honey call aku. Ajak aku pergi majlis kenduri kahwin abang dia. What the… Kenapa pulak nak ajak aku. Aku tertanya dalam hati. Lalu aku minta dia SMS kan alamat dewan. Tak berapa lama lepas tu aku terima SMS alamat, sempat juga dia SMS. Kalau aku datang, jangan lupa angpau untuk baby dan umminya sekali. Ya…Honey dah selamat melahirkan, lebih kurang dah tiga bulan. Jadi aku tahu yang dia sengaja nak show off baby dia kat aku. Aku rasa sedikit sakit hati.

Asalnya aku tak nak pergi, tapi setelah berfikir. Aku patut pergi juga. Selalunya aku akan ajak Kak Jen atau Bond bila ada hal berkaitan dengan Honey, tapi kali ni aku ajak lelaki. Aku ajak Naruto. Sengaja.

Aku trick Naruto sikit. Dalam kereta waktu nak pergi, baru aku jelaskan serba sedikit pada Naruto bahawa kami pergi kenduri pengantin lelaki yang aku pernah ada history dengan adik perempuan dia. Aku minta maaf sebab macam gunakan dia pulak. Dia angguk aje. Tak sure aku sama ada dia tak kisah, marah atau apa.

Dekat dewan kenduri, family Honey yang memang mengenali aku agak terperanjat bila aku datang. Datang dengan lelaki pulak tu. Masing-masing ingatkan Naruto tu suami aku. Maklumlah aku suruh Naruto pakai baju sedondon warnanya dengan aku, memang sengaja. Aku hanya sengih, tapi aku jelaskan pada mereka Naruto ni kawan aku.

Kelibat Honey, Mr Honey dan baby mereka entah di mana. Sedang aku tercari-cari, Honey muncul dengan baby lelakinya yang cute. Lemah kaki aku dibuatnya. Muka Honey berseri-seri dan nampak bahagia sangat. Honey tanya aku datang dengan siapa, mana Kak Jen… Aku terus tunjuk aku datang Naruto yang tengah sibuk bersalaman dengan bapak Honey. Honey nampak terkejut, tak pernah aku buat datang dengan lelaki, malah dia tak pernah tengok aku dengan mana-mana lelaki pun.

Masa makan, sengaja pulak aku bersuap-suap dan ketawa manja dengan Naruto. Aku tak surelah Honey nampak ke tidak, yang penting show must go on. Sesekali Honey datang kat meja kita orang dan borak pasal baby. Dia juga bagitahu yang Mr Honey hanya akan datang waktu petang sebab adik Mr Honey bertunang hari ini juga. Dia tak ikut sebab leceh nak bawa baby ke sana ke mari. Sekali lagi aku tak dapat jumpa empat mata dengan Mr Honey. Takdir. Masa tu ada juga aku terasa nak bawa baby tu lari. Aku kenalkan Naruto dan Honey.

“ Ini Encik Mohd N dan ini Puan Honey.” Ringkas, tak ada tanda pengenalan lain.

Bila aku berdua dengan Naruto, sempat aku berteka-teki yang mana satu adik pengantin lelaki yang aku ada history tu. Naruto jawab 'dia', merujuk kepada Honey. Aku tanya dia yakin tak dengan jawapan tu, dia hanya geleng kepada. Aku pulak tak bagi jawapan. Aku gelak aje.

Sebelum balik, aku bagi baby Honey angpau. Dalam angpau baby aku selit angpau untuk Honey. Ada nama dia pada angpau tu. Ringkas, macam tu aje.

Balik tu aku tengok movie dengan Naruto dalam panggung wayang yang ada cuma kami dan ada dua lagi pasangan lain. Aku mengantuk betul, tertidur kejap kat bahu Naruto.
Habis movie aku hantar Naruto balik. Aku cakap tekaan dia betul.

Aku tak tahu tindakan aku salah atau betul. Aku tak tahu apa pandangan Honey bila aku bawak lelaki jumpa dia. Yang aku tahu aku happy tengok Honey dan baby dia, bukannya aku tak pernah harap Honey yang ada baby dengan aku dulu…Kenangan dah semua tu.
Yang aku tahu, Naruto makin angau dengan aku. Ah! Kacau… Jom layan Kak Ziana


2 comments:

Followers