Thursday, September 20, 2012

Pengkid dan Body Figure


Amaran : Post ini mengandungi bahasa dan cerita yang tidak sesuai untuk lelaki dan sesiapa yang tidak matang fikirannya.

Setiap minggu ada sahaja kenduri kahwin yang aku kena pergi. Penutupnya bila aku dan adik beradik kena menghadiri kenduri sepupu aku sebelah family emak. Kami adik beradik lebih rapat dengan sepupu sebelah ayah kalau nak dibandingkan dengan sepupu sebelah emak. Maklumlah arwah ayah asyik bawa kami jumpa family dia berbanding family emak. Bila dah besar, memang tak boleh nak rapat dah. Sepupu aku sebelah emak ramai, kalau di hitung dengan jari kaki dan tangan dan di gandakan masih tak cukup. Sepupu aku ada pelbagai ragam dan fizikal. Cantik, chubby, handsome.Pengkid pun ada. Siap dengan partner dan ada anak angkat lagi tu. Advance betul.

Malam itu aku menunjukkan pada emak gambar-gambar masa majlis kenduri. Emak aku dan kakak tergelak sakan melihat gelagat saudara mara. Emak juga jelaskan tentang beberapa mak cik dan pak cik yang aku tak kenal sangat.

Entah macam mana masa kami tengah layan TV. Mak aku bersuara.

Emak : Zai tu… Tetek dia, dia buang ke? *mak merujuk kepada sepupuku Zaidatul, si pengkid paling soft spoken dan sopan santun pernah aku jumpa*

Kak Jen : Ish…Mana ada mak, dia lilit-lilit tetek dia tu macam pakai bengkung.

Jo : Sekarang dah tak pakai bengkung kot, pakai binder aje. Dia pakai binder agaknya tu. Tetek mana boleh buang suka-suka mak.

Emak : Hmmm…

Jo : Yang mak tanya anak orang ni, anak emak ni mak rasa macam mana? *aku posing depan mak*

Emak : Kau tu mengada-ngada. Kejap jadi jantan kejap jadi betina.

Jo : Hahaha!…Habis tu nak macam mana sekarang mak?

Emak : Beringatlah, tak terima dek tanah nanti.

Jo : Tak diterima Tuhan lebih tepat. Tapi orang baik kan Mak? Mak redha tak dengan orang ni? Ampunkan tak? *aku cepat peluk mak kuat-kuat, takut beb bila mak cakap macam tu*

Ikut pengalaman aku, pengkid cukup tak selesa bila bicara pasal body figure. Terutamanya bab tetek. Aku ada kenal sorang pengkid yang baru nak naik ni, dia cukup bengang bila aku sengaja usik dia dengan satu ayat.

“ Kau ni nak jadi pengkid dik, tapi tetek kau lagi besar dari tetek awek kau.”

Ayat yang hampir buat aku kena penerajang.

Anis pulak pernah cakap, bila dia pelik tengok aku selamba salin baju depan dia.
“ Jo selamba ya. Kalau Arin ni seboleh-bolehnya dia nak sorok tetek dia. Dia tak kan nak tayang macam ni la. Kalau boleh dia nak kecik lagi. Dia macam tak suka tetek dia.”

Lepas tu tak adalah aku nak pergi selidik sama ada Arin pakai bengkung ke tidak. Muka Arin memang jantan habis, ada kumis nipis lagi walaupun rambut dia paras bahu. Bab badan, tetap ada nampak girl shape tu sikit-sikit.

Pengkid biasanya akan cuba pakai baju longgar supaya girl shape tu tak nampak sangat. Ramai yang pakai bengkung. Ramai juga yang dah semula jadi small cup. Aku sendiri lagi selesa pakai baju longgar sampailah sekarang.

Yang tak nampak shape nya, si Bond, bestfriend aku tu. Tinggi kurus aje macam tu. Kuat makan. Tapi tak gemuk jugak. Boleh tahan macho si Bond ni. Ada sekali tu aku melawak dengan Bond.

Jo : Kau ni makin flat aje aku tengok. Mana pergi tuuuu. *Aku tunjuk dada dia*

Bond : Aku punya memang keciklah dari dulu, lagipun aku kan kurus.

Lepas tu Bond cerita pasal binder yang dia beli secara online. Mahal katanya. Dia cakap sekarang ni, kadang-kadang sport bra dia pun dia tak pakai dah. Pakai binder aje. Patutlah aku tengok dia selamba aje masuk toilet lelaki. Ternganga kejap mulut aku masa tu. Dia cakap kalau masuk toilet perempuan mesti kena halau, sebab tu dia malas nak fikir-fikir dah, lebih baik dia masuk toilet lelaki. Aku rasa nak tabik kat dia pun ada. Rasa nak geleng kepala pun ada.

Sepanjang aku membesar dulu aku memang kurus. Kurus pendek. Masa sekolah, masuk sukan berpasukan sana sini. Masuk kawad lagi. Bila kerja, asyik buat kerja kasar aje. Setakat angkat kotak 20 kilo apalah sangat masa tu. Kalau sekarang ni memang tak laratlah. Hormon perempuan aku mungkin dah merajuk masa tu.

Bila dah tak kerja berat, berat badan pulak yang bertambah-tambah. Semualah nak naik masa tu. Aku biar ajelah. Biar ada shape girl sikit. Makan lagi banyak. Cuma sekarang ni kena beringat sikit bila perut dah bertambah gendut. Kenalah bersenam untuk kesihatan juga.

Aku bersyukur juga yang sepanjang masa aku membesar sampailah sekarang, aku tak pernah terfikir nak bengkung-bengkungkan dada aku ni. Walaupun tak se blossom Christina Hendrick tu, aku selesa dengan apa yang aku ada. Sederhana je macam gadis asia tenggara. Kak Jen lainlah… Pernah sekali tu kita orang saja-saja pakai dress dinner adik bongsu, sambil posing depan cermin. Aku memang tak padan lansung. Bila Kak Jen pakai pulak, mak aih! Genit habis. Terserlah girl shape dia. Kalah adik bongsu kami.

Kepada cik pengkid semua, ikut koranglah nak bengkung atau nak pakai binder. Tak ada salahnya. Tak ada yang melarang pun. Bukan buat jenayah. Tapi, kalau asyik berbengkung sampai sendiri sakit, nak buat apa. Bak kata mak aku, beringatlah…

P/S : aku terpaksa ber posing sakan sempena post ni


5 comments:

  1. wooo....kurus gak la jo ni.... btw exercise selalu ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak kata kurus cam model tu tak adalah...tp badan sedang elok kot sekarang ni. rajin jugak buat exercise, jogging, bw basikal kalau balik kampung. maklumlah umur meningkat...kena jg kesihatan. cewah!

      Delete
  2. rajin ko...aku bantai ubat je...takde masa...umur meningkat? macam lerrr kau tua sangat...baru 25-26 kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku dah umur 30an setakat post ni ditulis, dah kira mak cik2 tau...

      Delete
  3. wooooo....okey mak cik... lol!

    ReplyDelete

Followers