Thursday, December 14, 2017

Kemaskini Bahagian 2

Jom borak lagi... 

Aku bukannya tak ada idea nak menulis. Selalunya ada aje. Tapi idea mengebu-gebu itu selalu hadir saat pukul 7.30 pagi,  sedang aku  bersiap hendak pergi kerja. Menulis guna smart phone bukanlah kegemaran aku. Tapi sekarang ini, aku terkial-kial  melakukannya di tepi bucu katil. 

Dan, tidak.... Aku tidak akan sama sekali meminta maaf atas typo yang bakal terjadi.

Honey ni macam berhantu. Setiap kali aku whatsapp dengan dia, entah kenapa keupayaan menulis aku meningkat. Jadi terima kasih untuk Honey atas superpower ini. 

Kadangkala sedang aku menepuk bantal untuk tidur, tapi aku masih tak tidur-tidur. Aku  berangan. Macam manalah jikalau aku dan Bunga end up bersama? Mesti terbayangkan kehidupan romantik diiringi  lagu cinta. Berkejaran di taman. Suap menyuap pizza. (Domino's semestinya)

Aku tak fikir akan jadi macam itu. Realitinya kami berdua orang yang gila kerja. Bunga ni, kalau sedang bekerja tak pandang kiri dan kanan. Bukannya tak pernah aku menari ala-ala Natalie Portman dalam filem Closer tu untuk menarik perhatian dia. Tapi, meh... Tidak dipedulikan. Dia terus sahaja menaip, dan drafting kerja dia. Padahal itu kerja intern sahaja.

Malah Kak Jen banyak kali menekankan bahawa aku dan Bunga adalah orang yang bersikap skema dan boring. Hobi bersama adalah kemas bilik, makan kat Volcano Shabu Shabu dan hmm...apa ya lagi? Aku tak boleh nak recall detik romantik kami. Solat jemaah bersama? Lepas tu aku komplen Bunga baca surah panjang-panjang? Mungkinlah...

Dalam berangan itu, aku berharap satu hari nanti kami akan bersahabat semula. Mungkin bukan sekarang. Dah tentu dia tak nak terima. Semua terpulang pada dia. Aku tak tahu bagaimana caranya.  Bunga bukan jenis peramah dan suka berkawan. Diam pendiam. Aku tak boleh baca apa ada dalam hati dia. 

Paling penting, aku sendiri kena menghargai kehidupan aku hari ini. Orang sekeliling. Kawan seketul dua yang aku ada. Alhamdulillah, aku ada kehidupan yang baik. Famili dan kawan-kawan yang ok. Sesekali memeningkan itu memanglah. Baru kehidupan namanya. 

Terima kasih Allah. 

PS: Lambat nak pergi kerja, tapi sempat pulak aku sapu lantai ruang tamu. 


No comments:

Post a Comment

Followers