Monday, May 5, 2014

Orang Sastera

Berborak dengan orang yang berjiwa dan berlidah sastera ni sama macam berborak dengan orang alim-alim yang suka bercakap diselang seli Bahasa Arab tinggi. Aku kena berikan sepenuh jiwa raga. Perhatikan gerak bibir, bahasa tubuh, anak mata dan lain-lain.

Tiga puluh minit lepas tu, aku mula rasa pening lalat apabila otak ini cuba meringkaskan maksud cerita-cerita tersebut.

Teringin sebenarnya aku nak berkata,

“ Aku tak faham bro…”

Lalu aku terasa bodoh, hodoh dan gemuk.

Adakah ini bermakna standard aku makin rendah?  Maka aku hanya mampu berlagak untuk bertikam lidah dengan budak sekolah rendah? Lalu aku berada di hierarki terbawah sekali?

Adakah ini bermakna kosakata dalam batu jemala aku ini tidak bertambah sejak 10 tahun lepas.
Aku salahkan diri sendiri yang makin kurang membaca bahan ilmiah.

Dan aku salahkan juga kewujudan TUMBLR.

P/S : Kata si orang sastera, bacalah buku AKU tentang Chairil Anwar karya Sjuman Djaya, buku yang menjadi bacaan Rangga dalam AADC.


Jom kita layan Dian Sastro baca puisi!


No comments:

Post a Comment

Followers