Sunday, April 20, 2014

Rajin Berangan

Ada dua sebab aku malas nak keluar rumah.

Pertama, aku  paranoid disebabkan banyak kejadian malang menimpa aku. Tidak perlulah aku menceritakan selanjutnya kejadian-kejadian itu. Sangat tak tercapai dek akal.

Keduanya, malas nak kena menutup aurat depan bukan muhrim, lagi syok duduk rumah lalu pakai seluar pendek sependeknya sambil baring tunggang terbalik di atas katil dengan kaki bersilang.

Maka separuh dunia aku adalah katil yang menjadi tempat menyiapkan kerja-kerja part time, lukis, baca buku, tidur, makan-minum, tengok movie, lipat stokin dan melakukan perkara-perkara keji lainya.

Walaupun begitu aku masih pergi kerja dengan tekun tanpa ponteng.

Semua ini buat aku terfikir, alangkah baiknya kalau aku punyai kuasa teleport.

POW! Itu dia, aku sebut jugak akhirnya apa yang aku angan-angankan sepanjang bersantai di atas katil.
Kuasa teleport ini macam teknik yang watak-watak dalam anime Dragon Ball Z gunakan, yang membolehkan mereka pergi dari satu tempat ke satu tempat dengan sekelip mata.

Contoh lain adalah dalam movie Jumper, di mana si hero lakonan Hayden Christensen mempunyai kuasa teleport yang membolehkan dia merompak bank dan melarikan anak dara orang. WOW! Jangan salah faham, aku bukan hendak merompak atau melarikan anak dara orang. Sebab tanpa kuasa teleport pun perkara itu boleh dijalankan WOSH!!! Macam itu aje.

Aku cuma mahu berada di mana-mana tempat tanpa perlu menggunakan pengangkutan. PLING! Aku dah berada di sebelah kau. Kan best. Ah,  berangan Jo!

Banyak benda lain aku berangan sebenarnya. Adakalanya aku terasa ingin tukar kerjaya. Sama ada menjadi tukang jahit, tukang masak, pengarah filem atau translator Bahasa Perancis.

Translator Bahasa Perancis itu paling aneh. Padahal aku hanya tahu dua perkataan Perancis aje. ‘Merci’ dan ‘Bonjour’. Serius! kalau kau tonton filem Kapten Amerika 2 tu, kau dapat dengar orang jahat dia cakap Perancis.

Bayangkan aku jadi orang jahat yang ada kuasa teleport dan melarikan anak dara orang sambil berbahasa Perancis. Ceh!


PS: Aku beli kipas baru. Maka, ada dua kipas dalam bilik aku sekarang. How cool is that?



                                         Jom layan awek-awek Perancis ni menari! 




2 comments:

  1. dear jo,
    aku suka baca cerita dan luahan hati kamu, tulus ikhlas releks lucu
    aku tak kisah kamu mau jadi girl atau tomboy, itu identiti yang kamu pilih sendiri, bukan untuk orang lain tentukan, kamu sudah cukup dewasa untuk menentukan jalan kamu sendiri, cuma kamu masih ragu2 atau tidak pasti kamu mau atau tidak ke jalan yang sebetulnya
    suatu masa nanti, pasti kamu akan sedar dan pasti apa yang kamu mau dalam hidup kamu
    kamu juga akan tau sama ada kamu mau terus menyukai perempuan atau memilih lelaki
    dear jo
    suatu masa dulu, aku pernah meninggalkan seseorang, namun setelah bertahun2 aku cuba untuk mempertahankan prinsip yang aku pegang, akhirnya aku mengaku dalam hati aku sebenar-benarnya lebih sesuai untuk bersama dengan perempuan juga
    dear jo,
    mungkin kamu juga akan mengambil masa yang lama untuk memastikan dalam hati kecil kamu itu ada apa sebenarnya..
    walau aku memilih perempuan juga akhirnya, tapi kami sedar dan amat tau nanti kami wajib menutup aurat, menjadi muslimah yang soleh (tapi bukan bermakna kami akan berkahwin dengan orang lain)...jodoh itu Allah tentukan..kami akan redha dengan apa yang Allah takdirkan..
    kami akan berusaha, seperti kamu yang berusaha ke arah yang lebih baik...semoga kita berjaya..insha Allah..take care jo..

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat dannyjay nicq,
      terima kasih banyak-banyak

      Delete

Followers