Thursday, April 28, 2016

Dia yang Aku Suka.

Aku pernah menulis bahawa cerita suka ini sentiasa ada sambungan. Tapi aku tidak menyangka yang sambungannya secepat ini. Dalam hati aku gelak.

Bila aku suka pada seseorang, keinginan untuk berbual amat tinggi. Rasa untuk mendengar suara, mengetahui segala kisah dan melihat dia di depan mata sentiasa membuak. Argh! Perasaan. Kau buat aku jadi tak cool dan aku dah tak peduli pasal cool.

Gadis yang aku suka ini adalah intern di tempat kerja. Orangnya tinggi. Memiliki sepasang mata kuyu dan aku sendiri tak tahu nak letak dia di kategori mana. Dia bukanlah sopan gila bila kau dah kenal rapat. Dia juga bukan girly, jauh sekali sweet. Orangnya cukup dia, personalitinya adalah dia dan sikap individualnya memang ketara. Terima kasih pada emak dan ayah dia sebab melahirkan dia.

Imbas kembali sebulan dua yang lepas.

Sebenarnya aku tak nak suka sesiapa dah. Lagi-lagi perempuan yang 10 tahun junior daripada aku. Aku rasa tak wajar. Aku rasa seperti orang tua gatal tidak sedar diri. Jadi aku biarkan sahaja perasaan aku yang ini.

Aku perhatikan sahaja dari jauh, dua tiga orang staff lain cuba mendekati dia. Mengatur ayat-ayat manis dalam cubaan mengusha dia. Dari jauh itu aku gelak besar setiap kali dia buat selamba sahaja pada semua itu. Kadang kala aku tertanya, adakah dia sendiri sedar yang dia sedang diusha? Entahlah. Aku meneruskan pemerhatian aku sambil berdoa supaya cepat-cepatlah dia habis intern, atau cepat-cepatlah salah seorang staff lain itu dapat mengorat dia.

Tapi, itulah aku. Lain yang aku fikir dan atur, lain pula yang aku buat.

Satu hari, berlaku hiruk pikuk di pejabat kami kerana ada bau terbakar. Semua orang berhenti buat kerja dan masing-masing mencari punca bau itu. Aku juga bangun dari meja. Melihat semua orang sedang ke sana ke mari, sibuk. Aku jeling ke meja dia. Dia pandang mata aku, aku pandang mata dia dan kami sama-sama separuh tergelak. Senyum dia memang manis dengan braces. Buat rasa la la la la… Memang sebijik macam permulaan drama remaja romantik yang di penuhi klise dan adegan-adegan yang sudah dijangka. Aku menumbuk hati aku beberapa kali menyuruhnya menjadi kuat.

Ternyata hati aku tewas. Ia berdenyut dengan laju. Sampai sakit jadinya. Maka aku tarik kerusi kosong di sebelah dia dan kami mula berbual, satu demi satu hal. Aku gelak dia pun gelak. Dunia tunggang terbalik di keliling, kami tidak hiraukan. Pelahan-lahan rasa sakit dalam hati ini bertukar jadi bunga.


Tamat imbas kembali.

PS: Bersambung. Aku nak pergi kerja.

1 comment:

Followers