Saturday, December 5, 2015

Ada Kalanya...

Ada tahun yang aku sakit sahaja dari awal hingga penghujung.

Ada tahun yang aku bergelak ketawa sakan setiap hari.

Kebanyakkan tahun aku sibuk.

Dan sibuk adalah perkataan bukan kegemaran yang paling kerap aku gunakan.

Masih betabah? 

YA.

Tolak tepi hal di atas.

Pernah seseorang yang sedang belajar di universiti tempatan bertanya kepada aku.

Bagaimana dia mahu menjalani hidup dia di masa hadapan. Dari segi kewangan. kerjaya, sosial dan sebagainya.

Mak aih! Susahnya soalan.

Terkedu sekejap aku masa itu. 

Otak terus imbas kembali susur masa hidup yang aku habiskan. Membuat aku rasa yang aku bukanlah manusia terbaik untuk ditanya atau menjawab. Tiada rekod pencapaian yang baik.

Lalu aku terfikir. Soalan ini nampak lebih kepada, bolehkah…Atau mampukah dia menghadapi keadaan cabaran persekitaran era kini dan akan datang.

Pernah kamu duduk melepak lalu berbincang hal-hal sebegini dengan rakan? Secara terang nampak macam tak ada. Tapi sebenarnya secara santai kita melakukan ini setiap hari.

Lalu aku menjawab dan bercerita pada dia, ikut pengalaman aku yang sangat-sangat sedikit.

Aku tekankan pada dia soal kesederhanaan. Bersikap positif. Aku contohkan kemungkin orang-orang jenis macammana yang dia akan jumpa. Ceritakan juga pengalaman jatuh bangun Kak Jen.

Jangan putus asa dengan diri sendiri.

Aku juga berikan pada dia beberapa petua yang nampak entah apa-apa tapi penting.

Boleh memberi peringatan, tapi sedar juga yang dia sendirilah bakal menjalani hidup dia.

Mana tahu dia jadi kaya raya. Menjalani hidupnya dengan cara berbeza, jumpa jenis orang yang tak dapat aku gambarkan lansung.

Aku juga seperti dia bertanya pada orang lain.

PS: Hidup ini ada kalanya aneh.

2 comments:

  1. hidup sememangnye aneh..ape yg dirancang xsemestinye kan jadi kenyataan n begitu jgk disebaliknya..huhuhu

    ReplyDelete
  2. adakalanya sume itu perlu utk hal smcm ni..same to me la jo..and skang dh pnat..pnat mengadakan adakala ni..persoalanya smpai bila..berharap untuk gagah hadapinya..

    ReplyDelete

Followers