Thursday, March 6, 2014

Satu Demi Satu

Banyak sangat dugaan yang terjadi pada aku. Lepas satu, satu. Fizikal, mental, keadaan dan suasana. Baru masuk sahaja bulan tiga di tahun 2014. Aku kena kerahkan dan keluarkan banyak fikiran, masa, tenaga dan wang ringgit untuk selesaikannya. Rugi keseluruhan… Mak Aih! Beribu dah.

Bila difikirkan banyak sebabnya oleh kecuaian sendiri dan aku tidak bersedia untuk menghadapinya. Sekarang ini aku sedang menyelesaikan hal-hal ini satu demi satu. Ada kalanya aku rasa macam terawang-awangan di antara garisan realiti dan diluar kesedaran. Melayang.

Aku tahu kesannya keadaan ini pada diri aku, orang sekeliling, kerja dan keluarga yang aku sayangi. Sebab segalanya saling berhubung kait. Aku tak boleh pentingkan diri sendiri. Jadi aku tak boleh biarkan dan mengalah. Sedih memang sedih.

Sedang dalam proses baiki semula dan menyusun kehidupan dengan elok. Aku sedar, malah aku tahu bagaimana betul dan tepatnya kita merancang, Allah yang akan menentukan semuanya. Dalam proses membaiki ini memang ada sahaja hal lain yang datang menduga.

Contohnya sedang aku menaip ini, aku baru dapat tahu adik lelaki aku si Jaha pula kemalangan kereta semalam, masuk gaung lagi. Teruk. Berjahitlah tangan dia. Kereta masuk bengkel. Mak telifon, mak menangis.

Semua yang jadi bersebab dan berhikmah. Kurang iman, kurang doa, kurang peka dan kurang segalanya. Malah mungkin aku ada teraniaya sesiapa tanpa aku sedari selama ini dengan sikap dan tingkah laku aku. Maka inilah… Hmm…Ada, aku selalu rasa ada.

Maafkan salah-salah aku wahai kamu. Aku mohon, maafkanlah. Dugaan tetap dugaan. Fighting!

6 comments:

  1. setiap yang berlaku pasti ade hikmahnye jo.. sabarlah ngan dugaan sumer nih ..

    ReplyDelete
  2. Allah tak turunkan ujian kat hambaNya melainkan hambaNya tu mampu.
    Kau kuat, insyaallah boleh Jo!

    ReplyDelete
  3. Orang berilmu pesan, kalau nak kuat, fizikal; mental; buat tahajjud.

    Buatlah. Kalau tak setiap malam, setiap minggu.

    Sekali seminggu. Jadilah.

    Pesan-pesan saja. :)

    ReplyDelete
  4. Allah beri kita ujian dan musibah supaya kita sedar dan dekat kepadaNya, supaya kita muhasabah diri dan ubah kesilapan2 kita padaNya. Ada seorang kawan saya dia dulu tak suka pakai tudung dan berpakaian ketat dan menjolok mata, suatu hari dia insaf dan menangis katanya dia dapat banyak musibah dan petunjuk dari Allah berupa kematian. Alhamdulillah kini dia dah berubah menjadi muslimah solehah dan taat padaNya. Ada orang yang dijemput ajalnya dan tak sempat bertaubat berubah jadi taat padaNya dan ada orang yang diberi banyak peluang untuk berubah dan bertaubat, ambillah kesempatan tu sementara nyawa masih di dalam badan.

    ReplyDelete

Followers