Thursday, February 20, 2014

Kabur tapi Jelas

Rajin adalah satu kurniaan.

Kalau aku rajin, dah pasti aku sudah lukis sekurang-kurangnya 5 komik bersiri dan 3 novel. Tapi aku juga bukanlah seorang malas. Aku boleh andaikan aku seorang yang tidak konsisten, kurang fokus, tidak bercita-cita tinggi dan tidak tamak.

Aku rajin, tapi selalunya rajin tidak bertempat yang sia-sia. Itu kata Kak Jen.

Bagi aku kalau selesai kerja itu, maka selesailah. Dah habis. Aku tak buat sesuatu untuk diri aku. Maka di sini aku gagal.

Inilah penyakit aku, seorang perempuan Melayu sempoi yang duduk di negara sendiri yang malas nak ambik tahu pasal ekonomi, teknologi dan politik.

Malu aku pada gadis Indonesia yang berani datang ke negara ini secara haram. Jadi pembantu kedai makan. Kumpul duit bina rumah banglo besar dan ada set karaoke bila balik kampung dia sana. Aku ada kenal beberapa orang gadis Indonesia yang jenis ini.

Dalam umur macam ini, hari ini aku fikir. Apakah pelan aku di masa akan datang. Masa depan. Sediakah aku dari segi kewangan, kesihatan dan lain-lain. Aku tak ada pelaburan pun.

Kenalah aku konsisten, fokus, bercita-cita tinggi dan tamak?

Kena print dan tampal atas dahi. Hahaha.

Kau pun risau sama? Bagus.

Kabur tapi jelas kan.

3 comments:

  1. Buat simpanan pelaburan asb je jo...
    sy ada niaga kecil2an jd buat simpanan asb utk masa dpn..
    Insyallah boleh...

    ReplyDelete
  2. Duit dlm simpanan asb tu buat pejam mata jer...
    Jgn dok ingt sgt...
    Hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe... ramai jugak yg bg cdgan ASB ni. macam bagus kan!

      Delete

Followers