Tuesday, December 27, 2011

Di Sebalik Pintu

Semua tahu yang aku akan berpindah ke Bandar P. Yang tidak diketahui ialah beberapa bulan lepas aku potong rambut. Ya, rambut yang dulu aku simpan panjang supaya aku lebih kelihatan girl, walau hakikat sebenarnya aku memang kasar. Girl yang kasar. Aku potong rambut sebab aku jealous dengan rambut pendek kakak aku yang sangat smart dengan muka dia. Lagipun aku rasa aku agak selekeh dengan rambut panjang itu. Potongan rambut aku tak adalah telalu pendek, kurang sikit dari bahu aku. Jadi dengan perwatakan aku yang sedia kasar ini buat aku memang something bila orang tengok. Something yang bila orang dah tengok, mesti nak tengok dua kali.( aku tak handsome macam Kate Moening atau mana-mana girl yang memang handsome)

Jadi dengan rambut yang tak berapa reti nak disikat, cap senget ke tepi dan seluar yang aku suka sangat sinsing sebelah panjang sebelah pendek ini aku pusing satu Bandar P untuk cari bilik sewa. Cari punya cari aku dapat satu rumah kat Bandar P. Ada satu girl nak cari rakan serumah. Aku pergilah ke rumah girl ini seperti yang dijanjikan. Dia muda dari aku ( aku dah makin tua, setiap kali aku jumpa orang mesti lagi muda dari aku) Tanpa fikir banyak aku setuju dengan sewa, deposit. Maka aku cop bilik itu.

Yang menariknya malam itu, bakal roommate aku, aku namakanya Anis sms aku. Dia tanya aku sama ada aku straight ke senget? Aku agak terkejut dengan sms tu. Obvious sangat ke menunjukan aku ni gay? Mungkinlah obvious, tapi kenapa dia berani nak tanya itu agak mengejutkan aku. Andaian aku selalunya orang yang ada pengalaman yang sama aje akan berani keluarkan soalan macam itu.

Jadi aku sms dia semula, aku cakaplah dulu aku memang nakal, tapi dalam proses berubah. Dia balas, takpe dia ada ramai kawan-kawan yang senget jadi dia tak kisah kalau aku senget (aku tak berapa suka perkataan senget ni, aku lebih suka kalau dia guna perkataan gay atau lesbian kan senang).

Aku tanya lagi kenapa dia berani tanya soalan macam tu pada aku. Dia balas, dengan cara sembang aku yang sempoi dan tak kisah tu dia rasa dia boleh tanya aku. Aku dapat bayangkan yang sejak dari siang dia asyik teringat je nak tanya aku. Yang menariknya dia sendiri buat pengakuan yang dia senget tapi tetutup dan dia ada couple rahsia yang setia dengan dia dah empat tahun tapi diaorang long distance relationship. Yang itu aku tak jangka. Dia nampak normal.

Aku malas nak tanya banyak sebab ini semua menakutkan aku. Macam aku kembali ke dunia silam aku. Tapi apa patut  aku buat, cancelkan duduk rumah itu sebab dia gay? Dah terlambat. Aku dah pun cop rumah tu, tak ada alasan. Jadi aku kena hadapi perkara ini. Mungkin ada perkara yang aku boleh belajar dari dia dan ada perkara yang boleh dia belajar dari aku. Banyak cerita lagi yang tak tersingkap rasanya. Macammana life closet lesbian kat Malaysia ni. Mungkin boleh dijadikan teladan.

Serius aku cakap, jadi gay, lesbian, pengkid atau pondan tu hurt dia lebih banyak dari menggembirakan. Hati-hati Jo, mungkin kau boleh terjebak semula.

No comments:

Post a Comment

Followers