Sunday, August 5, 2018

Terbongkar Juga

Beberapa bulan yang lepas aku telah pun menjual kasut jogging milik aku. Ini menandakan tamat sudah karier aku sebagai jogger separuh masa. Dahulu aku sering berjogging sekurangnya tiga kali seminggu. 

Kaki kiri aku mengalami kesakitan yang teruk setiap kali berjogging. Kata doktor mungkin kasut yang aku pakai tidak sesuai. Aku cuba menukar kasut lain. Ianya masih berlaku. Aku masih belum membuat pemeriksaan penuh. Malas mencari masa ke hospital. Sebarang aktiviti yang terlalu lasak, terpaksa aku hentikan. Cuma berenang dan berjalan kaki ringan sahaja.

Aduh. Inikah namanya tua.

Kisah lain...

Pernah aku ceritakan tentang seorang jejaka kacak . Jejaka kacak ini adalah rakan sekerjaku. Sama-sama pereka grafik. Aku panggil dia Oppa kerana dia suka ke Korea Selatan menikmati musim salji di sana. Kelas kau Oppa.

Saat pertama aku mengenali Oppa lama dahulu. Aku boleh nampak Oppa ini non heteroseksual. Dari segi gaya hidup, cara percakapan dan tidak endahnya kepada gadis-gadis. Kita ringkaskan, dia memang nampak gay. Tapi tak manislah, kau jumpa aje orang yang kau nampak gay terus aje kau nak tanya dia gay ke tidak. Sehinggalah empat tahun kami berkawan rapat di pejabat. Aku tak pun tanya. Aku tunggu sahaja dia ceritakan sendiri.

Beberapa bulan yang lepas, Oppa sering mengajak aku berjogging. Di mana aku terpaksa menolaknya. Oppa juga makin kurang aktif di empat akaun instagramnya di mana followersnya entah berapa ribuan itu. Sehinggakan ada orang bertanya pada aku apa jadi dengan Oppa? OKkah dia? Maklumlah. Ramai yang ambil tahu pasal Oppa ni. Dia ibaratkan celebriti kecil di kalangan kami.

Aku pelik juga. Tiada lagi dia post gambar dia dan geng dia. Apatah lagi post gambar berdua dengan 'partner' dia. Sudah putuskah? Apabila ada aktiviti bersama, lalu aku tanyakan mengapa tak ajak 'si dia' pelbagai alasan yang Oppa berikan. 

Di pejabat keadaan Oppa juga nampak tak terurus. Matanya macam tak cukup tidur, badan susut dan sering kelihatan bersedih. Aku dan seorang kawan rapat lagi (kunamakan kawan ini Lady Olenna) malahan sering berbincang tentang keadaan oppa. Kami cuba menghiburkan Oppa. Di samping itu, aku ada beberapa kali membuat Oppa bercerita. Tetapi dia masih belum membuka mulut. Asalkan nak bercerita, ada sahaja gangguan. Salah satu sebab adalah kami sangat sibuk dengan kerja dan projek. Inilah kehidupan orang dewasa.

Satu pagi itu. Aku datang awal ke pejabat. Oppa bagi hint seperti dia ingin meluahkan perasaannya. Oppa mengajak aku sarapan di kedai mamak berhampiran pejabat kami. Aku dah sarapan di rumah seperti biasa sebenarnya. Oppa memilih meja yang agak terlindung. Lalu dia pun membuka mulut.

30 minit kemudian.

Terbongkarlah segalanya, keluar dari mulut Oppa sendiri. Oppa sah GAY. Oppa putus dengan partner dia beberapa bulan yang lepas. Dia yang putuskan. Dia yang sengsara. Tak boleh tidur. Rasa nak bunuh diri pun ada kata Oppa. Bukan sahaja dengan partner dia. Malahan geng baik dia pun makin menjauh, dan mereka tidak membantu keadaan Oppa. Itulah, kawan ketika bergelak ketawa memang ramai. Oppa kecewa. Oppa merana.

Walaupun aku dah dapat agak yang Oppa gay selama kami kenal, Otak, akal dan hati aku tetap terkejut menerima berita ini. Hubungan Oppa dan partnernya lebih empat tahun. Mana tak merana. Aku yang tak sampai setahun ni pun tak boleh move on sampai sekarang.😅

Oppa kata, ramai je lelaki gay di luar sana yang dia cuba keluar dating sana-sini (oppa ramai peminat ok). Tapi mereka sekadar teman bicara. Tidak dapat memenuhi kekosongan hati dia. Hmm. Boleh tahan jiwang jugak oppa ni.

Oppa cerita ada seorang yang dah lama minat Oppa. Namanya Sham. Lebih dari lima tahun. Kini Sham cuba kembali ke hidup Oppa. Sham pun baru putus. Oppa beritahu, dia takut terlalu cepat menerima. Tapi Oppa juga tak mahu hidup bersendirian. Oppa takut terjebak pula dalam dunia liar gay. Oppa ni husband material sungguh.

Aku mendengar dan mendengar luahan Oppa. Itu sahaja yang aku mampu lakukan.

Beberapa minggu kemudian, Oppa makin ok. Makin ceria. Aku rasa lega sikit. Takutlah aku jika tiba-tiba menerima berita Oppa gantung diri ke. Ish....Segala kemungkinan boleh terjadi.

Sham kini menjadi peneman setiap Oppa. Aku harap Oppa dapat menerima Sham dengan baik walapun secara pelahan. Sham nampak matang. 

Oh ya. Aku dah beberapa kali jumpa Sham. Lepak, makan dan bergelak ketawa. Lain betul Sham dengan partner Oppa yang dahulu yang pendiam orangnya. Sham kelakar. Dapat juga Sham hiburkan Oppa. Sham ini bukan calang-calang orangnya. Berpendidikan tinggi. Kacak bergaya dan bekerja di syarikat yang terkenal. Amboi, macam dalam drama pulak. Aku selalu aje dengar pasal lelaki gay, handsome, berkejaya dan sebagainya ini. Kini kat depan mata aku aje dan menjadi sebahagian hidup aku. Maklumlah, aku kan noob dalam berkawan. Asyik kerja aje. 


PS: Oppa pun tahu aku gay, katanya sebatu dan boleh nampak. Tapi dia pun perangai macam aku. Tak nak tanya selagi orang tu tak ceritakan sendiri. Jadi memang betullah gaydar tu wujud.






1 comment:

Followers